Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Salongen-deltagare anmäler SVT: "Aldrig blivit så fult klippt"

    Cecilia Ekblad Bemerts medverkan i SVT-programmet Salongen slutade i tårar. Efteråt anmälde hon händelsen till ARN, allmänna reklamationsnämnden. "En kommunikationsmiss" säger projektledaren Siri Bergerud på SVT.

    Den 19 oktober medverkade Cecilia Ekblad Bemert, ensamstående tvåbarnsmamma och vaktmästare från Lerum, i SVT:s senaste realityshow Salongen. Programmet sänds från Göteborg, och upplägget är att frisörer i direktsändning klipper utvalda kunder för att sedan betygsättas i kampen om titeln Sveriges favoritfrisör.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    LÄS MER: Mer än bara hår i SVT:s Salongen

    Cecilia Ekblad Bemert blev tipsad om programmet via vänner i sociala medier. Nu fick hon komma till en av de åtta frisörerna.

    – Jag ville ha en pagefrisyr och visade precis hur jag ville ha det. Jag hade med mig en video med frisyren jag tänkte mig. Men sedan bara klippte och klippte hon, säger Cecilia Ekblad Bemert.

    Ett missförstånd uppstod också kring om frisören skulle använda sax eller rakapparat.

    – Jag sa att hon skulle klippa mig med sax, men sedan tog hon ändå fram rakapparaten efter en stund. Jag fick en chock när jag knappt hade något hår kvar alls.

    "Aldrig förut blivit så fult klippt"

    Efter programmet var Cecilia Ekblad Bemert besviken.

    –Jag fick bära mössa en vecka på jobbet och satt bara och grät. Jag har varit hårmodell förut och klippt håret kort många gånger, så det handlar inte om det. Men aldrig så här fult.

    Siri Bergerud, projektledare för SVT-programmet, menar att det rör sig om bristande kommunikation mellan kund och frisör.

    – Vi har bara haft två missnöjda deltagare trots att vi klippt 500 personer. Det resultatet är vi nöjda med, säger hon.

    Hon beklagar att Cecilia Ekblad Bemert känner sig missnöjd med den nya frisyren hon fick i direktsändning.

    – Vi ber självklart om ursäkt. Helst hade vi velat ha noll procent missnöjda medverkande. Men jag tror att alla frisörer kan känna igen sig i en sådan här situation, när det blir en miss i kommunikationen och man pratar förbi varandra.

    Det är relativt stor skillnad mellan en pagefrisyr och kortklippt hår?

    – Du måste se programmet själv för att förstå hur det här har kunnat ske. Olyckligtvis så pratar de förbi varandra. Att vara frisör handlar om att ha social skills, vilket är en del av det som lyfts fram i Salongen.

    LÄS MER: SVT:s Salongen är totalt obegriplig

    Hon erbjöds en ny klippning

    Siri Bergerud poängterar att Cecilia Ekblad Bemert omedelbart efter klippningen gav frisören betyget 8 av 10 möjliga.

    – Det hade hon väl inte gjort om, hon inte var nöjd?

    Cecilia Ekblad Bemert försvarar sig:

    – Jag var i total chock, kunde knappt prata. Kunde knappt genomföra någon intervju efteråt. Jag förstod inte helt enkelt vad jag gjorde eller sa.

    Cecilia Ekblad Bemert har velat ha en ursäkt direkt från frisören?

    – Ja men det är SVT som får ta på sig ansvaret här, och inte den enskilda frisören. Vi har gått efter Konsumentverkets rekommendationer och erbjudit henne nya konsultationer kring håret. Vi gav henne också en möjlighet att bli klippt av en av Sveriges absolut bästa frisörer: vår domare Chriss Berner. Men hon tackade nej.

    Cecilia Ekblad Bemert i sin tur menar att det är poänglöst att diskutera en ny klippning av hår som redan är avklippt.

    – De skrev att jag kunde få komma till Chriss, men jag har ju knappt något hår kvar. Det går inte ens att sätta i extensions. Och jag vill helst inte sätta min fot i den där studion igen, säger hon.

    – Att se ut så här tär på självkänslan och självförtroendet. Det här är ingen frisyr jag bett om, och ingen jag vill ha.

    Nu har Cecilia Ekblad Bemert anmält SVT-programmet till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, och hoppas få ersättning för ytterligare frisörbesök för att om möjligt kunna jämna till håret.

    – Jag har två barn och en inkomst och har inte råd att betala för besök hos frisören. Det var därför jag gick med på att vara med i Salongen från början.

    ARN kan inte uttala sig ännu

    På ARN arbetar beredningsjuristen Bo Helin och han väljer att kommentera Cecilia Ekblad Bemerts fall via mejl.

    "Förutsatt att det rör sig om ett köp av en tjänst (att den inte var gratis), så kan vi pröva frisörärenden. Vi har numera även en särskild expertledamot knuten till oss som själv är frisör. Huruvida just denna kvinna kommer att ha någon framgång med sitt krav kan jag dock inte uttala mig om i nuläget; det får visa sig när beslutet fattats."

    För ARN:s bedömning av ärendet spelar det enligt Bo Helin ingen roll att Cecilia Ekblad Bemert frivilligt deltagit i ett tv-program.

    "I princip inte; det gäller dock att kvinnan nyttjar frisörtjänsten i egenskap av konsument och att frisören i fråga utför klippningen i egenskap av näringsidkare."

    Denna video säger Cecilia Ekblad Bemert att hon visade för frisören:

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.