Den göteborgske regissören Ruben Östlund.
Den göteborgske regissören Ruben Östlund. Bild: Lisa Thanner

Ruben Östlund anklagad för namnstöld

I en debattartikel i DN anklagar den argentinska konstnären Lola Arias den svenske regissören Ruben Östlund för att ha använt hennes namn i sin Oscarsnominerade film The square.

ANNONS
|

I filmen The square finns en fiktiv konstnär som heter Lola Arias. Det har retat upp den riktiga konstnären Lola Arias, som nu skrivit en debattartikel i DN.

Där skriver Arias att hon först kontaktades av Östlunds produktionsbolag Plattform med en förfrågan om att spela "konstnär" i filmen, med motiveringen ”Vi har redan testat med skådespelare och tror att denna roll faktiskt ska spelas av en riktig konstnär.”

Ruben Östlund om Oscarsnomineringen: "Känns jättekul"

Skulle spela rollfiguren Natalia

Lola Arias tackade ja till en provspelning via Skype och alla verkade nöjda med utfallet, menar hon. Filminspelningen ägde rum i augusti 2016, även det i form av ett Skypesamtal mellan Ruben Östlund själv i Stockholm och Lola Arias i Buenos Aires. Hennes rollfigur skulle heta Natalia.

ANNONS

Den här gången blev Lola Arias missnöjd med inspelningen och uttryckte detta mejl till produktionen. "Det gick flera månader utan att jag vare sig fick svar eller den utlovade ersättningen" skriver hon i DN.

Filmrecension: Så bra är The square, enligt GP:s kritiker

"Östlund förkroppsligar allt som han säger sig vilja kritisera"

Till slut kom pengarna, men ett utlovat svar från Ruben Östlund fick hon aldrig, enligt Lola Arias. Den inspelade scenen användes aldrig, istället dök Lola Arias namn upp ändå och hon sades stå bakom det för filmen centrala konstverket The square.

När hon skrev och klagade kom ett svar från Östlund, som löd ”Jag trodde att du hade blivit informerad" skriver hon i DN och liknar Östlunds koncept vid ett övergrepp. Hon menar också att lögnen om att hon står bakom The square-verket har spridits och att hon ständigt får frågor om detta, vilket inverkat menligt på hennes rykte som konstnär.

Porträtt: GP följde Ruben Östlund till barndomsön

"Dessvärre är jag rädd att Ruben Östlund förkroppsligar allt som han säger sig vilja kritisera i sin film – förmyndarmentalitet, kolonialism, rasism, sexism – betydligt bättre än sin huvudperson" skriver Lola Arias i DN.

GP har sökt Ruben Östlund.

ANNONS