Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/9

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Pilane visar tung last i trångt hus

    Ett supersmalt hus kommer att locka till både skratt och eftertanke på Pilane skulptur på Tjörn i sommar. Det tror Peter Lennby, som i helgen öppnar skulpturparken för nionde året.

    Det har regnat, känns det som, i veckor när vi kommer till Pilane, men just den här dagen skiner solen på den kuperade bohuslänska grönskan. Och den lyser på Peter Lennby, som i år kan räkna in säsong nio för skulpturutställningen som är hans skötebarn. Dagen innan klipptes fåren som ska ut i markerna, han skrattar och skakar på huvudet när han beskriver hur trött man blir i kroppen av hanteringen – och då låter han ändå proffsen sköta saxen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Utställningen öppnade för besök på lördagen, men när vi besöker Pilane har Peter Lennby och hans medhjälpare fortfarande en del jobb kvar. På parkeringen står delar till franske Bernar Venets tre olika verk i kortenstål, ett är helt nytt och ett har lånats från Strandverket på Marstrand. På en kulle längre bort pekar han, där ska Lotta Hannerz, svensk målare och skulptör, nya skulptur Pulsmätaren upp. Och inpaketerat i plast i väntan på att på komma ut i ljuset står Hulda, ett aluminiumverk av den färskaste konstnären i fältet, Linn Granlund.

    - Jag såg en liten modell hon gjort som bidrag för en tävling. Jag tyckte att den var så himla bra, såg att den skulle funka att skala upp, säger Peter Lennby.

    På plats för att ställa i ordning sitt verk Ziarat är konstnären Katrine Helmersson, som fått köpa varmare kläder för att klara vindar och regn på Tjörn. Hennes nuvarande tillvaro i Paris, där hon är på Konstakademiens ateljéstipendium, betyder annars betydligt varmare sommartemperaturer. Här i Pilane ska hon använda Peter Lennbys döda gamla ek för att hänga upp sina blom- och lite fjärilslika textilformer. Hon plockar upp några ur sin väska och visar oss.

    - De här ska hänga i trädet, 75 vita och 15 svarta. Det vita är vitare än allt annat man ser i naturen och det svarta är till för att definiera det svarta. Ziarat är namnet på en pilgrimsplats, man kan se det här konstverket som en plats för bön där man lämnat tygremsor som en ceremoni för de döda men också en ceremoni för livet.

    Mitt i blickfånget för alla som närmar sig Pilane skulpturpark står huset som troligen kommer att leda till flest förvånade miner bland sommarens besökare: Narrow house av österrikaren Erwin Wurm. Det är precis som namnet avslöjar ett smalt hus, inte mer än 1,3 meter brett. Narrow house, som visades på Venedigbiennalen 2011, har allt ett vanligt hus har, som kök, vardagsrum, toalett, sovrum. Den som vill får kliva in och kika, men det gäller att inte vara obekväm med trånga ytor. Peter Lennby berättar att delarna transporterats hit från Österrike.

    - Allt kom på två stora trailers och är sedan uppbyggt på plats här av två arbetsledare som följde med från Österrike, plus fyra snickare härifrån. Allt är byggt som ett riktigt hus, taket är till exempel nylagt här.

    Narrow house är konstnären Erwin Wurms sätt att berätta om sin uppväxt, så som han upplevde det, med auktoritära föräldrar.

    - Han använder narrow också i betydelsen i narrowminded. Så det finns ett djupt budskap, men också en lekfullhet. Erwin Wurm jobbar ofta så, med ett slags serieteckningsmanér. För mig är det viktigaste inte vad konstnären har för tankar utan vad som händer med verket när det kommer hit. Men med Narrow house … i denna tiden som vi lever i nu, med det trångsynta, så tyckte jag att det passade. Men jag vill inte skriva folk på näsan vad de ska tycka, folk får uppleva det på sitt eget vis. Det är också ett roligt verk.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.