-"Written on skin" kommer att bli en klassiker, den kommer att spelas jämt, det är jag helt säker på. Det är sådant som händer någon gång vart hundrade år att en opera plötsligt blir en hit, säger hovsångerskan Elin Rombo.
Det är två och ett halvt år sedan George Benjamin och Martin Crimps opera hade urpremiär i Aix-en-Provence i Frankrike till stående ovationer. Sedan dess har den gått från operahus till operahus i världen och tokhyllats av kritikerna. Nu är det dags för Stockholmsoperan att ge verket Skandinavienpremiär, med Elin Rombo i den kvinnliga huvudrollen.
Vad är det som gör verket så speciellt?
-När man lyssnar på nyskriven musik i vanliga fall kanske man behöver ett par gånger på sig för att tycka om det och förstå musiken. Men när jag hörde musiken till "Written on skin" för första gången tyckte jag om den direkt. Den är otroligt spännande, vacker och stark, säger Elin Rombo.
"Written on skin" utgår från en medeltida ballad skriven av trubaduren Guillaume de Cabestanh, med den ödesmättade titeln "Le coeur mangé" - det uppätna hjärtat. Berättelsen återfinns också i Giovanni Bocaccios novellsamling "Decamerone" från 1350-talet. I operalibrettot beskriver Martin Crimp triangeldramat mellan den grymme slottsherren The Protector, dennes unga hustru Agnès och illuminatören The Boy, som anställs för att skriva den mäktiga familjens historia. I originaluppsättningen skrevs texten på djurhudar - skin - men i Stockholm låter regissören Kay Metzger The Boy tatuera in texten direkt på Agnès och hennes makes kroppar.
Den starka erotiska laddningen mellan The Boy och Agnès förlöser henne som människa, men gör också tillvaron oändligt farlig för de båda. När The Protector upptäcker hustruns otrohet mördar han sin konkurrent och tvingar hustrun att äta upp dennes hjärta.
-I början är Agnés inte levande, hon är som ett skal av en människa. Det är The Boy som får henne att leva. Hon blir oerhört förlöst av honom på alla vis. Det låter lite knasigt, men i musiken finns till och med orgasmerna inskrivna, rent sångligt. Det är nog första gången jag har sett det i noter.
Trots att "Written on skin" är såpass ny på operarepertoaren är det tredje gången som Elin Rombo sjunger rollen som Agnès. Hon har redan varit med i De Nederlandse Operas uppsättning i Amsterdam och sjungit den konsertant i Lissabon. Och hon är övertygad om att även ovana operabesökare kan ta till sig verket.
-Det är en opera för alla, säger hon.
Född: 1976 i Katrineholm.
Bor: I Stockholm.
Bakgrund: Gick estetisk musiklinje på De Geergymnasiet i Norrköping, studerade sedan vid Brandon University Queen Elizabeth II i Kanada och på Operahögskolan i Stockholm. Debuterade på Kungliga Operan i Stockholm i rollen som Christa i Janáceks "Fallet Makropolous". Utnämndes till hovsångerska 2013.
Nästa projekt: Medverkar inte i någon opera i vår, utan gör konserter runt om i världen. Nästa operaprojekt är "Rosenkavaljeren" på Operan i Stockholm, där hon sjunger rollen som Sophie.
Opera av George Benjamin och Martin Crimp.
I Stockholm görs rollen som The Protector av Jeremy Carpenter medan The Boy/The Angel 1 sjungs av den österrikiske counter-tenoren Bernhard Landhauer. Elin Rombo sjunger Agnès roll. Regisserar gör Kay Metzger från Tyskland.
Skandinavienpremiären på Kungliga Operan i Stockholm hålls den 24 januari.