Berget ställer till det. När nya Sjöfartsmuseet planerades bedömdes avståndet till berget under markytan som mycket större än vad det visade sig vara. Notan landar på 40 miljoner kronor.
Berget ställer till det. När nya Sjöfartsmuseet planerades bedömdes avståndet till berget under markytan som mycket större än vad det visade sig vara. Notan landar på 40 miljoner kronor. Bild: Higab / Gajd arkitekter

Nya Sjöfartsmuseet blir 40 miljoner dyrare

Berget låg mycket närmre markytan än vad man trott. Nu blir arbetet med Sjöfartsmuseets ombyggnad 40 miljoner kronor dyrare.

ANNONS
|

Sjöfartsmuseet i Göteborg är stängt sedan september i år för omfattande ombyggnation. Nu larmar Higab att mer pengar kommer att behövas. Slutnotan hamnar på ytterligare drygt 40 miljoner, en ökning från från 95 till 136 miljoner kronor, vilket GT var först med att berätta.

LÄS MER:Många tog farväl av Sjöfartsmuseet

Anledningen är att det finns mer berg i vägen än man trott, att jordlagret var betydligt grundare än förhandsproven visat.

– Det har visat sig att kostnadsbedömningen som gjordes vid förstudien inte var tillräcklig. När vi kom till nästa skede stötte vi på överraskningar, det visade sig att berget var mycket närmare markytan än vi trott, säger Lars Björklund, tillförordnad vd för fastighetsbolaget Higab, som äger fastigheten och därmed är ansvarig för budgeten för projektet.

ANNONS

Vill såga bort berg

Eftersom både byggnader och området är känsligt, bedömer Higab att det inte går att spränga bort berget, vilket fördyrar arbetet ytterligare.

– Det är inte helt bestämt än, men en metod är att man sågar berget med vajer.

Lars Björklund beklagar att processen nu blir dyrare.

– Det är jättebeklagligt, men tyvärr är det sådant som händer. Det finns alltid ett visst mått av osäkerhet i den här typen av projekt.

Men kan man inte på förhand tänka sig att det ska vara berg just här, på Stigberget?

– Man kan förstås vara efterklok och tänka att man kunde gjort en bättre förstudie. Men det handlar om avvägningar, tid och pengar.

I de 40 miljoner extra som Higab kommer att behöva, ingår också ökade kostnader för installationer av till exempel värme, vatten och larm, samt en något ökad dimensionering av de betongkonstruktioner där det nya akvariet ska ligga.

LÄS MER:Så blir det nya Sjöfartsmuseet

Såhär ska det bli. Illustration visar planer på hur det kommer att se ut inne i det nya Sjöfartsmuseet.
Såhär ska det bli. Illustration visar planer på hur det kommer att se ut inne i det nya Sjöfartsmuseet.

Nu ligger det på politikerna att ta ställning till de 40 miljonerna. Både Higab och Sjöfartsmuseet jobbar på enligt plan med projektet i väntan på politiska beslut. Tanken är att det nya Sjöfartsmuseet ska vara klart till Göteborgs 400-års jubileum 2021.

– Vi har inte satt spaden i marken, det kommer inte att ske förrän i slutet av 2019, säger Lars Björklund.

ANNONS

Beslut behövs senast mars

Också Carina Sjöholm, museichef på Sjöfartsmuseet, berättar att arbetet ännu fortsätter enligt plan.

– Vi har börjat flytta på utställningar och föremål, personalen ska flytta efter årsskiftet. Att det blir dyrare kom lite som en överraskning för oss och nu väntar vi på att politikerna kommer med ett beslut.

Hur ser du på tidsramen, finns det risk att hela projektet försenas?

– Så länge ett beslut kommer inom ramen för nästa kvartal, senast i mars nästa år, så kan vi jobba på enligt plan.

En effekt av den högre byggkostnaden blir en högre hyreskostnad för kulturförvaltningen på 1,9 miljoner kronor per helår från och med halvårsskiftet 2021, vilket kulturnämnden godtog på tisdagens nämndmöte.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS