Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Bild: Göteborg Film Festival/Jesper Waldersten/Pontus Lundahl/TT

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Nu är filmfestivalens nya affisch här

    Konstnären Jesper Waldersten har tolkat temat apokalyps i Göteborgs filmfestivals nya affisch som avtäcktes under torsdagen.
    – Den speglar mitt själsliga tillstånd, säger han.

    När Göteborgs filmfestivals affisch ska presenteras har det genom åren blivit lite av ett event. Festivalen har nämligen knutit till sig en rad kända konstnärer.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Filmfestivalens kommunikationschef Andreas Degerhammar förklarar att de även har lämnat det konstnärliga, mer eller mindre totalt i händerna på konstnärerna. Något som i vissa fall har gett oanade konsekvenser.

    – Det var faktiskt ett år, när Marianne Lindberg de Geer fick uppdraget, som hon gjorde en reklamkupp av det och sålde utrymmet till Amelia Adamo. Det var en protest mot konstnärernas låga gage, och såhär i efterhand får man väl konstatera att det var rätt briljant.

    Jesper Walderstens affisch till den 42 upplagan av Göteborgs Filmfestival. . Bild: Göteborg Film Festival/Jesper Waldersten

    Har blivit ombedd att tolka apokalyps

    På senare år har Göteborgs Filmfestival bett konstnärerna att tolka festivalens tema. I år var det Jesper Walderstens tur.

    – Jag fick temat apokalyps och det kanske inte är den gulligaste ingången i ett projekt, säger han.

    LÄS MER: Intensiv livsåskådning med Waldersten

    Verket han har skapat visar ett huvud där ansiktet har förbytts mot ådror. För många är det nog kittlande och rent av skrämmande. Men Jesper Waldersten förklarar att han själv ser ett ljus i konstverket.

    – Den handlar litegrann om att hitta verktygen för att se igen. I dag går det inflation i bild, film och rörelse. Vi måste vända inåt och hämta nya krafter. Det är som en återfödelse, huvudet är nästan som en moderkaka.

    Alla måste skaffa sig sin egen uppfattning

    Han säger att han själv tycker att det ligger en dimma över mycket i världen just nu och att det är viktigt att inte blunda för mörkret. Däremot kan det vara bra att ta avstamp i det för att hitta en väg framåt.

    – Jag vill att den ska väcka ett samtal och då kanske man måste börja i mörker. Allt det här som vi gör tillsammans, som att kolla på film, håller på att luckras upp. Att den inte har några ögon skapar en slutenhet.

    LÄS MER: Bröderna Lejonhjärta får ny svärta

    Jesper Waldersten förtydligar dock att han vill att alla ska bilda sin egen uppfattning om affischen. Att cirkeln inte ska vara sluten, utan innehålla mystik.

    – Man ska se på den precis som man vill. Bejaka, ta in och fantisera, säger han.

    Gjorde även verk för Operan

    Filmaffischen är inte det första som Jesper Waldersten skapat i Göteborg. Till Göteborgsoperans fyraåriga storsatsning på Nibelungens ring, eller "Ringen" som den lite ledigt kallas bland de införlivade, har han skapat fem konstverk.

    LÄS MER: "Det säger bara swoosch"

    En föreställning ur Ringen kommer att spelas årligen på Operan fram till 2021. Jesper Waldersten har gjort ett konstverk för varje del. Därtill har han skapat ytterligare ett som ska binda samman hela operacykeln.

    För sitt arbete med Göteborgsoperan vann han även Svenska Designpriset 2018 i kategorin Bildkommunikation - Illustration och infographic.

    Rhenguldet. Konstnär: Jesper Waldersten. Bild: Erik G Svensson

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.