Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/1

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Noll Guldbaggar till filmen Amatörer

Gräns slår rekord i antal Guldbaggar, Göteborgsfilmaren Carl Javér prisas rättmätigt för sin starka dokumentär Rekonstuktion Utøya. Årets skandal är annars alla filmer som inte fick pris.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Jag upprepar det jag skrev när Guldbaggenomineringarna tillkännagavs: det är skandal att 2018 års bästa film, Amatörer av Gabriela Pichler, inte ens blev nominerad i kategorin bästa film.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS MER: En oväntad actionskräll inför Guldbaggegalan

Efter en nyss avslutad, tv-sänd och glittrig branschfest på Cirkus i Stockholm hårdnar kritiken. Juryn får väl kompensera upp med andra baggar till Amatörer tänkte jag. Till exempel för bästa manus – till Jonas Hassen Khemiri och Gabriela Pichler – eller för bästa regi.

Men nej: när sista Guldbaggen delats ut är facit noll baggar till förra årets bästa film. Hur är det ens möjligt?

LÄS MER: Det djuriska i människan får fritt spelrum

Ali Abbasis mörka queerdrama Gräns var annars en av mina favoritfilmer förra året, med sitt filosofiska innehåll om utanförskap, ondska, sexualitet och identitet. Allt annat än att prisa Eva Melander för hennes rollprestation som tulltjänstemannen Tina hade varit tjänstefel. Även Eero Milonoff som rollfiguren – eller ska jag säga trollfiguren – Vore kryper under huden med sitt dunkla porträtt. Tillsammans utgör de ett av den svenska filmhistoriens mest originella filmpar – och Gräns lyckas säga så mycket, på så många plan, om tiden som vi lever i.

LÄS MER: Lust och vrede när trollen kommer till liv

Överraskande och väldigt välförtjänta är också priserna till Göteborgsfilmaren Carl Javér, som jag med intresse följt under hans och filmteamets minutiösa arbete med den känsliga dokumentären Rekonstruktion Utøya. Rekonstruktionen betyder mer än bara en film för de medverkande: är på samma gång en läkeprocess, och ett historiskt dokument. Hela vittnesmaterialet, fyra rekonstruktioner var och en 16 timmar lång, kommer också att bevaras för eftervärlden på Nasjonalbiblioteket i Oslo.

LÄS MER: Det humanistiska budskapet står i centrum

Peter Grönlund framstår, med sitt socialrealistiska far-son-drama Goliat, allt mer som ett svenskt svar på de brittiska filmarna Ken Loach eller Andrea Arnold. Även hans spelfilmer genomsyras av en ambition att ligga nära det dokumentära, och det är en fröjd att Joakim Sällqvist på måndagskvällen kunde tåga hem med en Guldbagge i näven. Av en slump följde han med en kompis på audition, blev uppmanad att provspela han också – och fick rollen. Filmen Goliat, där han spelar den kriminelle pappan Roland, är hans debut. Förhoppningsvis är det inte sista gången vi ser honom på vita duken.

Att Gräns och Goliat skulle kamma hem priser på Guldbaggegalan var väntat, nu tog de tillsammans hem hela tio priser.

Samtidigt saknas bland årets vinnare inte bara filmen Amatörer, och dess skapare. Juryn valde dessutom att helt nonchalera Anna Odell och hennes radikala #Metoo-kommentar i filmformat X & Y. Dramats mästerliga danska skådespelare Trine Dyrholm och Jens Albinus blev utan baggar, så även Jane Magnusson. Hennes dokumentär Bergman – ett år, ett liv, blev aldrig ens nominerad trots att den nyligen utsågs till bästa dokumentär på Europeiska filmprisgalan.

LÄS MER: Anna Odell ger kvinnan plats som betäckare

Klart glädjande var ändå att årets Gullspira gick till animatören Lina Hambäck. Bland hennes favoritförfattare, vars berättelser hon omvandlat till film, finns både Stina Wirsén och Pernilla Stalfelt. Mycket uppskattad blev också Lina Hambäcks film Gordon och Paddy, efter Ulf Nilssons och illustratören Gitte Spees serie om Kommissarie Gordon. På måndagskvällen lyftes hennes originella arbete äntligen fram i rampljuset. Inte en sekund försent.

Guldbaggegalan – Här är alla vinnarna:

Bästa film: Gräns

Bästa regi: Carl Javér för Rekonstruktion Utøya

Bästa manus: Peter Grönlund för Goliat

Bästa kvinnliga huvudroll: Eva Melander för Gräns

Bästa manliga huvudroll: Joakim Sällquist för Goliat

Bästa kvinnliga biroll: Lena Nilsson för Videomannen

Bästa manliga biroll: Eero Milonoff för Gräns

Bästa foto: Kristoffer Jönsson för Trädgårdsgatan

Bästa klipp: Dino Jonsäter för Goliat

Bästa kostym: Ingrid Sjögren för Tårtgeneralen

Bästa ljud/ljuddesign: Christian Holm för Gräns

Bästa mask/kostym: Göran Lundström, Pamela Goldammer och Erica Spetzig för Gräns

Bästa originalmusik: Johan Testad för Goliat

Bästa scenografi: Ulrika von Vegesack för Ted – för kärlekens skull

Bästa visuella effekter: Peter Hjorth, Mikael Windelin och Christian Sjöstedt för Gräns

Bästa kortfilm: Martyren av Ahmed Abdullahi

Bästa dokumentär: Rekonstruktion Utøya

Årets nykomling: Crazy Pictures

Bästa utländska film: Shoplifters av Hirokazu Kore-eda

Hedersguldbaggen: till skådespelerskan Yvonne Lombard

Gullspira: till animatören Linda Hambäck

Guldbaggegalans publikpris: Tårtgeneralen