Just nu spelar Robert Rydberg i The Play that goes wrong på Lorensbergsteatern. Föreställningen handlar om ett teatersällskap vars pjäs går fel på alla tänkbara sätt. Men skådespelaren och artisten har också varit med om andra, icke manusbundna, märkligheter på göteborgska teatrar.
2007 spelade han i musikalen Footloose på Stora Teatern tillsammans med en 21-årig Måns Zelmerlöw. Under speltiden bodde duon också ihop i en av de två lägenheter som finns i teaterhuset. Inför sin vistelse hade de fått höra om att ett spöke vid namn Ernst också fanns i lokalerna.
– Vi la inte så stor vikt vid det där. Men när vi pratade med väktarna som går där på nätterna sa de att det inte var så många av deras anställda som ville jobba där för att det hände alldeles för mycket. Jag vet inte om det är sant, men de sa att det var vissa av deras hundar som hade skällt och hoppat ut i salongsmörkret från balkongen och sådana grejer.
En natt fick de stifta bekantskap med kusligheterna på nära håll. Båda två vaknade med ett ryck när Måns Ipodspelare började dåna på högsta volym genom en högtalare.
– Det var massa trummor som spelade. Vi var lite sömndruckna så jag ropade till Måns att han skulle stänga av sitt larm. Men han fick inte tyst på den – inte förrän han drog ut sladden.
På morgonen, med något skarpare sinnen, försökte de leta upp det speciella trumintrot på spelaren.
– Men det fanns inte där, det fanns ingen sådan låt, säger Robert Rydberg.
Den gamla historien fick nytt liv igen i podcasten Della Arte som bland annat görs av komikern och skådespelaren Simon Svensson, som även han medverkar i The play that goes wrong.
LÄS MER:Bitvis hysteriskt roligt kaos på Lorensberg
Höll seans kvällen därpå
Kvällen därpå bestämde sig Robert Rydberg och Måns Zelmerlöw för att försöka ta kontakt med spöket.
– Vi var lite skraja, men det var mest spännande. Vi tände ljus på kvällen och hade någon sorts seans och sa förlåt, vi vill bara bo här under tiden vi spelar teater. Sen dess var vi inte med om något mer.
– Det var en speciell grej. Det har hänt att vi har snackat om det sedan dess och skrattat åt det. Men när det väl hände skrattade vi inte jättemycket.
Efter Footloose har Robert Rydberg inte besökt Stora Teatern annat än som publik. Men när han nu åter spelar i Göteborg är det på en annan hemsökt teater.
– Det ska finnas någon som heter Lorens som hänger på Lorensbergsteatern. Det ska finnas massa historier, men ingenting som jag har varit med om.
LÄS MER:Sven Melander sätter upp fars i Göteborg
Spöken vanliga på teatrar
Författaren Amelie Ehrensvärd Cardell känner till historien om Stora Teatern. Emellertid fick den inte plats i boken Mystik på svenska teatrar som hon skrivit tillsammans med Susanne Martinelle. För den har de besökt 13 teaterhus i Sverige och pratat mystik och skrock med ett hundratal teaterarbetare.
Från Göteborg är däremot både Stadsteatern och just Lorensbergsteatern representerade. Där den förra mest berör subtila kusligheter berättar Claes och Anders Eriksson från Galenskaparna i boken om en mer direkt upplevelse på sin egen teater.
– Det var på den tiden som de var helt nya där. De hade sina loger på våningsplanet under vinden. Efter att ha spelat Stinsen brinner klev de ur duschen. Då öppnades dörren mellan logen och vinden och ut klev två tanter med handväskor på armen. Båda sa "Åh förlåt", sen försvann de ut igen genom dörren, säger Amelie Ehrensvärd Cardell och fortsätter:
– Det var först senare som Claes och Anders förstod att det inte gick att öppna dörren från vinden – så det kunde inte vara några som gått fel. Och för att ens komma till dörren på vinden skulle de behöva klättra genom isoleringsull. De kunde inte komma på någon vettig förklaring.