Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/9

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Mer än bara hår i SVT:s Salongen

    Frisörer klipper i direktsändning för att sedan betygsättas i kampen om titeln Sveriges favoritfrisör. Det är upplägget i SVT:s nya realityshow. GP hälsade på inför premiäravsnittet.

    Frisöryrket är så mycket mer än bara hår, upprepar frisörerna som snart ska bli realityshow-stjärnor. Det handlar om att fånga upp människor mitt i livet, prata, inte vara rädd för att fråga och skapa en look utifrån vem personen är.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    LÄS MER: Lättsamt popklurande i SVT:s nya fredagsunderhållning

    – Kunderna har alltid ett bagage med sig. Vi måste vara förkläden, som anpassar oss efter kundens känslor. Frisören har ett genuint intresse för människor, säger frisören Chriss Berner, som själv klipper i Sveriges Frisörlandslag och nu har uppgiften att bedöma Salongen-frisörernas prestationer en gång i veckan.

    Inget Big Brother

    Frisörerna representerar hela Sverige. Bollebygd, Gällivare, Gotland och Borås sitter nu i en soffa, som är specialbyggd för produktionen. I den ska, från och med nästa vecka, kunder sitta i väntan på ett klipp i livesändning. I salongen har över 30 övervakningskameror monterats och bakom själva salongen finns ett kontrollrum, där tekniker kan följa varje rörelse. Att likna serien vid andra reality-serier, så som Big Brother, är fel uttryckt, enligt programledaren Andreas Wijk:

    – Salongen är en yrkesutövande serie och därför snällare, gladare och mer inspirerande. Den har inget fokus på negativitet. Frisörerna lyfter varandra och fightas mot samma mål. Tittarna får vara med när vi hänger med deras kunder. Det blir häftigt. Som att lyssna på åtta olika podcasts samtidigt, säger han.

    LÄS MER: Sharp Objects vänder upp och ner på deckarklichéerna

    De åtta frisörerna tävlar om titeln Sveriges favoritfrisör. Vem det blir ska avgöras efter åtta veckor. Trots tävlingsmomentet känner deltagarna inte av någon konkurrens. De är bara ett "skönt gäng" som, trots att de bara har hängt i två dagar, säger sig vara bra vänner.

    Vill likna Kardashians

    Enligt frisören Leart Keqekolla, så är Andreas Wijk definitionen av en influencer med "glimten i ögat". Han har gjort sig känd som artist, modell och som en profil på sociala medier med över 180 000 Instagram-följare. 25-åringen sitter bakåtlutad, pratar i slipade meningar, som om han redan pratar i tv. Han har ju trots allt tio år "in the biz", som han uttrycker det.

    – Jag spelade in något tv-program när jag var liten, men det här är the real deal. Det känns superkul. Jag har kastats in i någonting där jag får representera tittaren. Jag har egentligen ingenting med frisöryrket att göra. Jag får vara nyfiken, fråga och testa saker, säger han.

    LÄS MER: Who is America är slarvig satir

    Då den amerikanska sitcom-serien Vänner var som störst, ville många se ut som Jennifer Anistons karaktär Rachel. Senare var Victoria Beckham populär och i dag vill många likna Kardashian-klanen. Vad som trendar i hårväg ska tas med en nypa salt, tycker frisörerna.

    – Vill du ha grönt hår med leopardprickar så ska du ha det. Det är upp till dig och du behöver inte följa någon norm. Trender är roliga att gå igång på, men är du inte sugen - kör på din grej, säger frisören Magnus Abelleira.

    Salongen

    Premiär:

    Söndagen den 23 september. Livesändningarna startar måndag 24 september.

    Om:

    En realityshow med livesändning på Svtplay varje vardag klockan 16 - 19 under sju veckor. Vem som helst är välkommen att klippa sig (gratis) och får sedan betygsätta frisören utifrån bemötandet. Tävlingen sammanfattas varje söndag i ett program där frisörernas hantverkskunnande sätts på prov. Efter åtta veckor ska Sveriges favoritfrisör koras. Salongen ligger på Ekelundsgatan 4.

    Frisörerna om höstens hårtrender: "

    Jag är insnöad på luggar och långa hår. Men det handlar också mycket om att vara sig själv till hundra procent" säger Felicia Lindau. "För bara något år sedan var det inne med mycket galna färger men i höst ser vi en trend med naturliga färger" säger Therése Jahadgar.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.