Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Åtta sarkofager. Snart på plats på Ringön, där besökare på Göteborgs filmfestival kan få en lika unik som klaustrofobisk filmupplevelse. Bild: Göteborgs filmfestival

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Maxad klaustrofobisk filmupplevelse

    Vad sägs om att se rymdfilm inuti en specialbyggd sarkofag? Göteborgs filmfestival erbjuder besökare att uppleva Aniara, inspirerad av Harry Martinsons rymdepos, liggande i sarkofager på Ringön.

    Aniara är diktaren Harry Martinsons dystopiska rymdepos från 1956 som starkt bidrog till att han fick Nobelpriset i litteratur. Nu har den mäktiga långdikten omvandlats till en experimentell science fictionfilm för 2000-talet i regi av långfilmsdebuterande Pella Kågerman och Hugo Lilja.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Filmen är utvald att tävla om det Nordiska filmpriset på Göteborgs filmfestival, och berättelsens undergångsstämningar passar perfekt på en festival med apokalypsen i fokus.

    LÄS MER: Apokalyps blir filmfestivalens huvudtema

    Händelserna utspelar sig ombord på rymdfarkosten Aniara, som har i uppgift att transportera tusentals emigranter från jorden till Mars och Venus sedan vår planet skadats av miljöförstöring och kärnvapenkrig. Under en av sina många färder tvingas Aniara väja för en asteroid och kommer helt ur kurs. Med oförminskad hastighet fortsätter passagerarna ut i rymden, och tvingas så sakteliga inse att de är bortom all räddning. I sista kapitlet av Aniara liknas rymdfärjan vid en sarkofag.

    Åtta specialdesignade sarkofager

    Detta har de båda regissörerna i samarbete med Göteborgs filmfestival valt att ta fasta på, rent konkret. För att spegla rymdfarkostens begränsade yta, och bjuda på en unik filmupplevelse, har åtta specialdesignade sarkofager byggts på Ringön. En exklusiv skara besökare kommer där att få tillfälle att känna sig som passagerare på rymdfärjan. De välkomnas att ensamma, helt isolerade från omvärlden, lägga sig i var sin sarkofag för att ta del av specialvisningar av filmen Aniara.

    – Vi ville göra något alldeles extra, skapa en speciell upplevelse bara under festivalen med Aniara som utgångspunkt. Syftet är att både väcka känslor och existentiella frågor, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival.

    LÄS MER: Klimatfilosof till Filmfestivalen

    Starkt om livet och döden

    Själv är han märkbart imponerad av Pella Kågerman och Hugo Liljas förstlingsverk i det längre formatet:

    – Det är en väldigt stark film som reser frågor om livet och döden. Regissörerna har utgått från Harry Martinsons diktepos och filmatiserat det på ett väldigt intressant och speciellt sätt, enbart i befintliga miljöer, i olika köpcentrum. Merparten science fiction-filmer är ju annars inspelad i studio.

    Filmens vardagliga och igenkännbara framtidsmiljö bidrar till att göra Aniara mer konkret, menar Jonas Holmberg.

    – De här miljöerna gör det enklare att associera till vilken kultur det egentligen är som skapar den katastrof som skildras i filmen.

    Inbyggd panikknapp

    LÄS MER: Storfilmer klara för filmfestivalen

    Sarkofagerna är 210 centimeter långa och 60 centimeter breda. De har lufthål i botten, inbyggda skärmar och högtalare.

    – Den sista sången i Aniara heter Sarkofag, och är en metafor för att det inte längre är ett rymdskepp som passagerarna befinner sig ombord på utan en sarkofag där de ska dö. Så vi tänkte ta fasta på det, säger Jonas Holmberg.

    Det låter lite som att lägga sig i sin egen kista?

    – Ja precis, man kan säga att det är ett experiment att visa filmen under så extrema omständigheter. Vad händer om man visar film på det sättet? Det är på sätt och vis också motsatsen till den kollektiva bioupplevelsen: att på det här viset se filmen helt ensam och isolerad. Vad väcker det för tankar och känslor? Sedan kan man ju också säga att hela vårt jordklot är på väg att bli den här sarkofagen, om vi inte fort gör något åt klimatsituationen.

    Det kommer att finnas en panik-knapp för den som vill komma ut ur sarkofagen innan filmen är slut. Personal från filmfestivalen kommer också att finnas på plats för att garantera säkerheten.

    Visningarna äger rum mellan den 27 januari – 3 februari och filmen är drygt tre timmar lång.

    Bara ett fåtal biljetter släpps, så det gäller att hålla sig framme. Intresserade kan anmäla sig på festivalens hemsida. Den 12 januari kommer en slumpvis utvald grupp att erbjudas möjligheten att köpa en biljett.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.