Maria Domellöf-Wik: Dyrast är kanske ändå inte bäst?

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Förväntningarna var skyhöga inför premiären på Gentlemen. Nu skulle den bli film, Klas Östergrens genombrottsroman från 1980. Hans äventyrliga skröna vars berättarglädje förtrollade en hel generation.

Budgeten låg på 94 miljoner kronor, en svindlande summa för en svensk filmproduktion.

Läs också: "Gentlemen" nominerad till filmpris

Klas Östergren, då nybliven akademiledamot, hade själv skrivit manus tillsammans med regissören Mikael Marcimain. Extra mycket möda lades ner på att skapa mondäna miljöer som skulle föreställa Stockholm på 1940-talet.

Skådespelarna valdes med stor omsorg: David Dencik och Sverrir Gudnason fick porträttera de excentriska bröderna Henry och Leo Morgan. Ruth Vega Fernandez dök upp som förföriska Maud medan David Fukamachi Regnfors antog skepnaden av Klas, författarens alter ego.

ANNONS

Upplägget var utan tvekan ambitiöst, superambitiöst. Gentlemen fick ändå ett relativt svalt mottagande av den svenska kritikerkåren. När sajten kritiker.se sammanställde 24 recensioner blev medelbetyget 3,3.

Visst talades det om "en fest för ögat" och om att filmen "lyckades skapa en magisk stämning." Gentlemen brassade på med extra allt. Ändå var de flesta skribenter överens om att det 140 minuter långa eposet hade mått bra av att renodla i virrvarret av sidohistorier. Filmen – berättad i konstant högt tempo och med väldigt mycket dialog – "sög musten ur" GP:s kritiker Mats Johnson som kallade den "överlastad till max".

Inför årets Guldbaggegala nominerades Gentlemen ändå i tretton kategorier, vilket tangerar rekord. Även om filmen gick miste om de tyngsta priserna belönades filmens mäktiga kostymdesign, musik och make up. Utanpåverket.

På måndagen hamnade Gentlemen i strålkastarljuset igen, när den nominerades till Nordiska rådets filmpris. Konkurrenter är Bille Augusts storslagna danska familjedrama Stilla hjärta, med Ghita Nørby i en paradroll, isländske regissören Dagur Káris mor-son-drama Fúsi, norske Ole Giævers fantasifulla komedi Mot naturen samt finske J-P Valkeapääs poetiska roadmovie om två tonåringar: They have escaped.

Dagur, Ole, Bille, J-P och Mikael. Alla utvalda regissörer är män, liksom majoriteten tidigare pristagare – med undantag av Pernilla August som prisades för Svinalängorna 2011.

ANNONS

Varför då välja Gentlemen? Det hade varit modigare och intressantare av juryn att lyfta fram en mindre påkostad, mer innehållsrik, film.

Uppmuntra det dokumentära berättandet: Jag är fan en panter, Gunilla Breskys Jag stannar tiden, Reiner Hartleb's Långt från Jordbro eller Alexandra Dahlströms härligt entusiasmerande All we have is now, till exempel. Men även Tusen bitar om Björn Afzelius och Karin Fahléns samtidsdrama Stockholm stories berörde starkt och tillförde något nytt, liksom Ester Martin Bergsmarks smärtsamma kärlekshistoria Nånting måste gå sönder.

På tisdag klockan 13 avslöjas Sveriges Oscarsbidrag. Jag håller tummarna för ett mer överraskande val.

ANNONS