Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/4

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Lisebergs Halloweenfilm stoppas – är för läskig

Lisebergs reklamfilm inför Halloween har stoppats av mediekanaler för att den är för läskig. Nu har även Liseberg själva beslutat att inte sända filmen brett i sina kanaler.
– Vissa inslag anses vara för läskiga för den breda målgruppen, säger Ebba Källeskog, ansvarig för pr och press på Liseberg.

Den 12 oktober slår Liseberg upp portarna för Halloween. Årets Halloweensatsning heter Cirkus Bisarr och inför premiären har nöjesparken lanserat en reklamfilm. Under måndagen beslutade majoriteten av Lisebergs mediekanaler som vanligtvis köper annonsplats att avböja att sända filmen, vilket Allt om resor var först med att rapportera om.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS MER: Olyckor och skandaler på Liseberg

– Vi har fått ett nej av våra vanliga mediekanaler för att vissa inslag anses vara för läskiga för den breda målgruppen. Det är en väldigt läskig film. Den riktar sig mot målgruppen som älskar skräck, säger Ebba Källeskog.

I reklamfilmen utspelar sig en skräckscen mellan ett gäng ungdomar och en elak clown. Clownen drar iväg en av ungdomarna som blöder i benet och filmen avslutas med texten "Välkommen in. Du kanske aldrig kommer ut igen."

– Vi har ett nytt skräckområde i år med elaka clowner och den här filmen riktar sig till dem som vill besöka det området. Syftet med filmen är att kittla deras sinnen och trigga deras fantasier. Men vi förstår att filmen inte är för alla, säger Ebba Källeskog.

Läs mer: Olyckor och skandaler på Liseberg

Målgrupp som vill bli skrämd

Exakt vad i filmen som anses vara för läskigt har inte framgått.

– Vi vet inte exakt, vi kan bara spekulera. Vi tror framförallt att det handlar om att den visar blod, vilket kan vara känsligt för en del, säger Ebba Källeskog.

Efter att mediekanaler har beslutat att inte visa filmen har även Liseberg själva tagit ett beslut om att begränsa sändningen av filmen.

– Vi har tagit beslut om att vi inte kommer att skicka ut filmen brett i våra egna kanaler, på Facebook och på vår hemsida. Men vi diskuterar möjligheten lägga upp den med åldersgräns med en tydlig varningstext så att den som vill konsumera den ska få göra det, säger Ebba Källeskog.

Enligt henne har man på Liseberg haft en diskussion om filmen redan innan den blev stoppad.

– Vi har förståelse för att den blir stoppad. Vi vill inte riskera att någon som inte vill se filmen ska få se den. Vi vill inte skrämma barn. Syftet med filmen är att nå den målgruppen som vill bli skrämda, säger Ebba Källeskog.

Ovan kan du se den stoppade filmen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.