Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Borta är allt vad Gamle Port heter – när dörrarna slår upp igen i 1800-talshuset vid Kungsportsplatsen är det med ett helt nytt utseende. Ina Lundström är inte nöjd. Bild: Jonas Lindstedt, Robin Aron

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Konceptkrogar urholkar själen

    Finns det någon plats för mänskligt liv på den krog som nu öppnar i Gamle Ports gamla lokaler? Tyvärr inte, skriver Ina Lundström.

    I vår öppnar Wallmans group en ny restaurang i den lokal som sedan 1920-talet hetat Gamle Port på Kungsportsplatsen. Trots år av detaljplanering, fick reklambyrån uppenbarligen brainstormingöverdos och kom således fram till namnet ”The Concept” för denna nya showkrog. Ett namn lika sterilt och tomt på mänskligt liv som krogen de ska sjösätta verkar bli.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    För minns du hur det luktade på Gamle Port? Det finns många svar. Gamle Port hade nämligen inte en doft, utan flera. För stadens gaisare luktade krogen stor stark, allsvensk premiär och hundratals kroppsuppvärmda klubblagströjor i nylon som inte tvättats sen laget tog guldet -54. För den som heter Kenneth kanske doften från den kanon som avfyrades utanför krogen på den årliga Kennethdagen är vad som fastnat i doftminnet.

    Var du indiecool år 2011 på klubb Clooneys, kan du nog se hela Gamle Ports mellanvåning framför dig bara du känner en antydan av den då så trendiga Fireball-shoten. Och om du som läser detta är den kroggäst som utlöste inbrottslarmet här år 2006 kan jag garantera att ditt starkaste doftminne från Gamle Port är fyllepiss – du somnade ju nämligen inne på dass och blev misstagen för en inbrottstjuv när du försökte ta dig ut.

    Alla göteborgare har en relation till Gamle Port. Inte nödvändigtvis kärleksfull – det kan vara allt från GHB-stinna slagsmål till mockabakelser med mormor – men stället berörde oss. För att vi gäster fick sätta avtryck där. För att det, på gott och ont, var knökat med verklighet. Ett ställe man berättade om. Eller besjöng: Både Karl Gerhard och göteborgspunkarna i Attentat, har skrivit låtar om krogen.

    Men ingen kommer sjunga om ”The Concept”. För vad finns det att berätta som inte redan är sagt? Trots att stället marknadsför sig som ”Sveriges hemligaste Dinner Club” saknas varje antydan till mystik. Vad du ska äta, hur du ska känna, vem du ska träffa – allt är redan bestämt på en moodboard på behörigt avstånd från gästerna och den verklighet de kommer ifrån. Till och med vad du ska tänka när du lämnar stället går att läsa i annonscopyn till ”The Concept”:

    »Du försöker sortera tankarna för att kunna återberätta vad du upplevt under kvällen på The Concept. Men det är svårt. Det var ju så mycket, så galet, så – fantastiskt.

    Var det rätten som serverades i fågelburar som var det bästa? […]

    Du tänker på toaletten. Vem kommer ens på tanken att skapa underhållning som även inkluderar toaletterna? Att det spelades klassisk musik där inne. Och visst doftade det väl… blommor där?«

    Borta är gästerna som – beroende på dagsform – har satt sin prägel. Borta är överraskningarna. Borta är den svettluktande verkligheten som fått skapa sina egna berättelser, utan hjälp av ett moodboard. Istället har stan fått ”The Concept”. Ett ställe som har specialdesignat en egen doft som ska spridas i lokalerna. En doft helt obefläckad av mänskligt liv.

    LÄS MER:

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.