På ett klassiskt fotografi poserar Kjartan Slettemark i sin pudelkostym på Sergels torg i Stockholm. Sex år efter sin död är den provokative konstnären tillbaka, i en stor minnesutställning som nu kommit till Kulturhuset från norska Nasjonalmuseet. I Norge togs retrospektiven emot med öppen famn, berättar utställningens kurator Stina Högkvist, som nu undrar hur hängivna de svenska kjartanianerna är.
Kanske ses han i dag som Norges förlorade son, men att norrmännen till slut skulle ta Kjartan Slettemark till sitt hjärta var inte självklart. Redan i slutet av 1950-talet flyttade han till Stockholm och den samtidskonstscen som han saknade i hemlandet. Några år senare provocerades Osloborna enormt av hans protest mot Vietnamkriget, ett slags kollage i plast med en liten amerikansk flagga i mitten. När verket visades framför Stortinget attackerades det flera gånger, en gång med yxa, och Kjartan Slettemark svarade med att söka svenskt medborgarskap.
Det är en heltäckande bild av Kjartan Slettemark som visas på Kulturhuset. Det falska Nixon-passet, ockupationen av Moderna museet, pudeldräkten och plastmålningen med den amerikanska flaggan - alla hans mest kända verk finns representerade på ett eller annat sätt. Konceptkonsten i förgänglig plast är en utmaning för konservatorerna, men finns ändå med bland de drygt 200 verken, liksom tidiga målningar, videokonst och dokumentation från happenings.
Den berömda pudeln kom till när Kjartan Slettemark fått avslag på en socialbidragsansökan, med hänvisning till Arbetsförmedlingens kundmottagning, som han slarvigt läste som "hundmottagning". Iklädd pudelkostym lämnade han in sig själv som ett konstverk till Liljevalchs vårsalong, som en protest mot konstnärens roll som etablissemangets knähund.
När Kjartan Slettemark vräktes från sin lägenhet blev livet åter konst, i den berömda ockupationen av Moderna museet. Han ställde in sitt bohag i en av utställningssalarna, tog in på Grand hotell och skickade räkningen till museet.
Kjartan Slettemarks enorma produktivitet hänger ihop med hans inställning till konsten, säger hans livskamrat och konstnärskompanjon Karin Grönlund, som tillsammans med sin syster Marie Grönlund har gjort en installation till utställningen.
Utställningen "KjARTan Slettemark - Konsten att vara konst" visas på Kulturhuset i Stockholm 14 juni -14 september.
Levde 1932-2008.
Född i Norge, flyttade till Stockholm i slutet av 1950-talet och blev svensk medborgare 1966.
I Stockholm utbildades han på Konsthögskolan och var en av de första som började arbeta med plast där, ett ideologiskt viktigt material - nytt och billigt. I källaren inrättades en plastverkstad, utan ventilation. Flera av de som arbetade där blev sjuka och Slettemark sägs ha haft en kanariefågel som dog.
Pionjär inom video- och performancekonsten, ställde bland annat ut sig själv som socialfall och häcklade politiker som dåvarande amerikanske presidenten Nixon.
Bildade också den egna mikronationen Kjartanistan, med egna pass och honom själv som statsminister.