Svunnen tid. Illustratören Lotta Geffenblad fångar ytterst övertygande mötet mellan Farmors prosaiska sfär och flickornas skiftande känslor av sprallig glädje, avundsjuka och hemlängtan.
Svunnen tid. Illustratören Lotta Geffenblad fångar ytterst övertygande mötet mellan Farmors prosaiska sfär och flickornas skiftande känslor av sprallig glädje, avundsjuka och hemlängtan. Bild: Lotta Geffenblad

Jujja minns Hjördis

I böckerna om Hjördis återvänder Jujja Wieslander till sin barndom i 50-talets Sverige. Cecilia Nelson menar att det är svårt att inte bli väldigt förtjust i huvudpersonen.

ANNONS

Om Jujja Wieslanders böcker om Mamma Mu utmärks av humor och frigörande absurdism är hennes kapitelböcker om Hjördis betydligt mer lågmälda och vardagsanknutna.

Förra året kom Hjördis, där vi får lära känna en flicka som växer upp i Hagalunds fattigare kvarter på 50-talet. Det är en sympatisk och känslig liten tjej som berättar om hemliga klubbens härjningar på kallvinden, tristessen när mässlingen slår till och om hur hon längtar sig kall efter sin nattarbetande mamma. Under långa perioder är de fem i tvårumslägenheten eftersom Farmor inte har något eget hem och får dela ottomanen med sitt barnbarn, medan storasyster Marianne sover i köket.

ANNONS

LÄS MER:Briljant skildring av barndom i Burundi

I Hjördis hos Farmor är rollerna ombytta och Hjördis bor flera sommarveckor hos Farmor, i den hyrda lillstugan på en bondgård. (Ja, här finns charmerande kor!) Snart ansluter också Sommargästerna, en överklassfamilj från Stockholm, som tar ut svängarna lite väl mycket enligt Farmors förmenande.

Tidsandan är en annan och Farmor tillhör knappast de överbeskyddandes skara. Hjördis och hennes kusin får rå sig själva, simma i källsjön och ro omkring i ekan, givetvis utan flytvästar. På kvällarna går flickorna och lägger sig utan godnattkramar, men Farmor sprider ändå en betryggande hemkänsla när hon går runt och slår flugor med Sörmlands Nyheter.

LÄS MER:Frihet och fångenskap

I sina illustrationer fångar Lotta Geffenblad ytterst övertygande mötet mellan Farmors prosaiska sfär och flickornas skiftande känslor av sprallig glädje, avundsjuka och hemlängtan.

Det är svårt att inte bli väldigt förtjust i Hjördis och hennes värld. Jujja Wieslander, som döptes till Hjördis och inspirerats av sin egen barndom, låter sin huvudperson tilltala läsaren likt en kär brevvän på ett direkt, oförställt språk som bågnar av känslomässig undertext. Det fina samarbetet med konstnären och animatören Lotta Geffenblad kan kanske leda till en filmatisering?

ANNONS