Nemanja Stojanović sprayar håret och kammar, sprayar och kammar. Iskra Kostić sätter upp håret i tofsar och packar efter en stund in hela håret i en plasthätta. Varsin peruk sätts på, hans gul, hennes blå. Förvandlingen till clowner innebär peruk, smink och kläder i en pastellig färgglad skala och man kan tro att här vankas cirkus på Backa teater, men inget kunde vara mer fel. I stället är det premiärtider för en pjäs för unga om ekonomi, Vad vi pratar om när vi pratar om ekonomi.
LÄS MER:Mattias Andersson stannar på Backa teater
För idé och regi står serbiska regissören Anja Suša, som är tillbaka på Backa teater, där hon tidigare gjort 5boys.com (2012) och Ungdomen är deras sjukdom (2015).
Köpte till sin son
Pjäsen är en dramatisering av grekiske nationalekonomen och tidigare finansministern Yanis Varoufakis bok Talking to my daughter about the economy. I boken, som han skrev till sin dotter, betonar han vikten av att kunna prata om ekonomi, och att inte lämna över det samtalet enbart åt ekonomerna.
Anja Suša berättar att hon köpte boken till sin son, som då var åtta år och började läsa den för honom.
– Men jag insåg att jag faktiskt hade köpt den mest för min egen skull. Min son var för ung då men nu är han lite äldre och han har varit en bra bollplank för mig under hela den här processen.
Varför är temat viktigt för den unga publiken?
– Ekonomi styr våra liv på alla möjliga sätt, utifrån alla möjliga aspekter, frågan är bara hur medvetna vi är om det och hur mycket vi väljer att vara medvetna om det. Boken är skriven för unga människor, Yanis Varoufakis ville beskriva hur ekonomi fungerar.
– Vad jag gillar mest är hans budskap att inte lämna ekonomiska frågor till de så kallade experterna, han tror inte på det trots att han själv är ekonom. Han jämför ekonomer med ett slags präster och trollkarlar som förutspår saker snarare än lyckas tala om exakt vad som ska hända. Annars hade de, till exempel, kunnat förutspå den ekonomiska krisen 2008.
LÄS MER:Dansa med mamma och lär dig om livet
Tvådelad föreställning
Pjäsen är uppdelad i två olika delar, en mer traditionell och en som blir något av en överraskning för publiken, där utgången bygger på interaktion och vilka egna val man gör i publiken.
Under första halvan tar Nemanja Stojanović och Iskra Kostić och de andra clownerna i föreställningen publiken genom ett antal händelser i historien.
– Vi berättar om år 6000 före Kristus när man började handla med pengar, om 1630 när bankerna började ta form, när ränta blev ett begrepp och man började tjäna pengar på pengar, och vi landar i 2008 och den ekonomiska kraschen då, säger de.
Hur gör ni för att få med barnen i föreställningen?
– Bland annat tänker vi tillsammans med dem, det är inte som att vi vet allt redan, vi har också många frågor. Hur blev det som det blev? Vi leker, så som barnen leker, säger Iskra Kostić.
Vad har ni själva lärt er genom den här processen?
– Boken triggar igång ett kritiskt tänkande, det var en aha-upplevelse och den väckte många tankar kring hur vi fungerar som människor och om vår syn på ekonomi, säger Nemanja Stojanović.
– Jag har blivit jätteförtjust i ekonomi under den här tiden, jag läste boken i somras och läser allt möjligt om ekonomi nu, och känner "wow!". Jag blev helt pepp på det, säger Iskra Kostić.
LÄS MER:"Kampen är lika brännande i dag"
Första gången på scen
Yanis Varoufakis Talking to my daughter about the economy är hittills inte översatt till svenska och Backa teaters uppsättningen är den allra första teaterversionen av boken, berättar Anja Suša.
– I alla fall såvitt jag vet. Men jag vet också att det just nu finns planer hos ett flertal andra teatrar i Europa, som förbereder eller funderar på att skapa dramatik av den.
– Jag kan inte tänka mig en bättre teater för den här typen av pjäs än Backa teater, som alltid är öppen mot samhället, och som alltid har sett sin publik som framtida medborgare, vilket också stämmer överens med min bild av hur man ser på en ung publik, säger Anja Suša.
Fakta
Vad vi pratar om när vi pratar om ekonomi har urpremiär på Backa teater den 7 december 2018. Pjäsen spelas för unga från 12 år.
Av: Stefan Åkesson, efter en bok av Yanis Varoufakis.
Regi: Anja Suša
Med: Stefan Abelsson, Caisa-Stina Forssberg, Iskra Kostić, Rasmus Lindgren, Mats Nahlin, Ulf Rönnerstrand, Nemanja Stojanović och Ove Wolf.