"Jag hoppas att föräldrar kan komma med och titta på föreställningen också", säger Anja Suša, regissör. Två av skådespelarna, Nemanja Stojanović och Iskra Kostić, förbereder sig i sminket.
"Jag hoppas att föräldrar kan komma med och titta på föreställningen också", säger Anja Suša, regissör. Två av skådespelarna, Nemanja Stojanović och Iskra Kostić, förbereder sig i sminket. Bild: Jenny Ingemarsson

Hon gör clownföreställning – om världsekonomi

Clowner, tankar från en före detta grekisk finansminister och den internationellt uppmärksammade regissören Anja Suša strålar samman på Backa teater, när hennes idé om att göra teater av världsekonomi blir verklighet. "Jag kan inte tänka mig en bättre plats för det än Backa teater", säger hon.

ANNONS
|

Nemanja Stojanović sprayar håret och kammar, sprayar och kammar. Iskra Kostić sätter upp håret i tofsar och packar efter en stund in hela håret i en plasthätta. Varsin peruk sätts på, hans gul, hennes blå. Förvandlingen till clowner innebär peruk, smink och kläder i en pastellig färgglad skala och man kan tro att här vankas cirkus på Backa teater, men inget kunde vara mer fel. I stället är det premiärtider för en pjäs för unga om ekonomi, Vad vi pratar om när vi pratar om ekonomi.

LÄS MER:Mattias Andersson stannar på Backa teater

För idé och regi står serbiska regissören Anja Suša, som är tillbaka på Backa teater, där hon tidigare gjort 5boys.com (2012) och Ungdomen är deras sjukdom (2015).

ANNONS
En ensam clown. Iskra Kostić clown blir helt blå till föreställningen. "Det händer något när man kliver in i clownrollen", säger hon. "Man tappar sin egen makt, det blir ett gemensamt samtal istället. Min clown är en lite ängslig och missnöjd typ, som från början inte vill vara med i historien".
En ensam clown. Iskra Kostić clown blir helt blå till föreställningen. "Det händer något när man kliver in i clownrollen", säger hon. "Man tappar sin egen makt, det blir ett gemensamt samtal istället. Min clown är en lite ängslig och missnöjd typ, som från början inte vill vara med i historien". Bild: Jenny Ingemarsson

Köpte till sin son

Pjäsen är en dramatisering av grekiske nationalekonomen och tidigare finansministern Yanis Varoufakis bok Talking to my daughter about the economy. I boken, som han skrev till sin dotter, betonar han vikten av att kunna prata om ekonomi, och att inte lämna över det samtalet enbart åt ekonomerna.

Anja Suša berättar att hon köpte boken till sin son, som då var åtta år och började läsa den för honom.

– Men jag insåg att jag faktiskt hade köpt den mest för min egen skull. Min son var för ung då men nu är han lite äldre och han har varit en bra bollplank för mig under hela den här processen.

Varför är temat viktigt för den unga publiken?

– Ekonomi styr våra liv på alla möjliga sätt, utifrån alla möjliga aspekter, frågan är bara hur medvetna vi är om det och hur mycket vi väljer att vara medvetna om det. Boken är skriven för unga människor, Yanis Varoufakis ville beskriva hur ekonomi fungerar.

– Vad jag gillar mest är hans budskap att inte lämna ekonomiska frågor till de så kallade experterna, han tror inte på det trots att han själv är ekonom. Han jämför ekonomer med ett slags präster och trollkarlar som förutspår saker snarare än lyckas tala om exakt vad som ska hända. Annars hade de, till exempel, kunnat förutspå den ekonomiska krisen 2008.

ANNONS

LÄS MER:Dansa med mamma och lär dig om livet

Tvådelad föreställning

Pjäsen är uppdelad i två olika delar, en mer traditionell och en som blir något av en överraskning för publiken, där utgången bygger på interaktion och vilka egna val man gör i publiken.

Under första halvan tar Nemanja Stojanović och Iskra Kostić och de andra clownerna i föreställningen publiken genom ett antal händelser i historien.

– Vi berättar om år 6000 före Kristus när man började handla med pengar, om 1630 när bankerna började ta form, när ränta blev ett begrepp och man började tjäna pengar på pengar, och vi landar i 2008 och den ekonomiska kraschen då, säger de.

Hur gör ni för att få med barnen i föreställningen?

– Bland annat tänker vi tillsammans med dem, det är inte som att vi vet allt redan, vi har också många frågor. Hur blev det som det blev? Vi leker, så som barnen leker, säger Iskra Kostić.

Vad har ni själva lärt er genom den här processen?

– Boken triggar igång ett kritiskt tänkande, det var en aha-upplevelse och den väckte många tankar kring hur vi fungerar som människor och om vår syn på ekonomi, säger Nemanja Stojanović.

– Jag har blivit jätteförtjust i ekonomi under den här tiden, jag läste boken i somras och läser allt möjligt om ekonomi nu, och känner "wow!". Jag blev helt pepp på det, säger Iskra Kostić.

ANNONS

LÄS MER:"Kampen är lika brännande i dag"

Första gången på scen

Yanis Varoufakis Talking to my daughter about the economy är hittills inte översatt till svenska och Backa teaters uppsättningen är den allra första teaterversionen av boken, berättar Anja Suša.

– I alla fall såvitt jag vet. Men jag vet också att det just nu finns planer hos ett flertal andra teatrar i Europa, som förbereder eller funderar på att skapa dramatik av den.

– Jag kan inte tänka mig en bättre teater för den här typen av pjäs än Backa teater, som alltid är öppen mot samhället, och som alltid har sett sin publik som framtida medborgare, vilket också stämmer överens med min bild av hur man ser på en ung publik, säger Anja Suša.

Fakta

Vad vi pratar om när vi pratar om ekonomi har urpremiär på Backa teater den 7 december 2018. Pjäsen spelas för unga från 12 år.

Av: Stefan Åkesson, efter en bok av Yanis Varoufakis.

Regi: Anja Suša

Med: Stefan Abelsson, Caisa-Stina Forssberg, Iskra Kostić, Rasmus Lindgren, Mats Nahlin, Ulf Rönnerstrand, Nemanja Stojanović och Ove Wolf.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS