Mikael van Reis anser att det var rätt av Gallimard att stoppa utgivningen av Celines antisemitiska pamfletter.
Mikael van Reis anser att det var rätt av Gallimard att stoppa utgivningen av Celines antisemitiska pamfletter.

Gott omdöme att stoppa Celines antisemitiska skrifter

Franska förlaget Gallimard kommer inte ge ut en vetenskaplig utgåva av Celines antisemitiska pamfletter. Mikael van Reis skriver om två nihilister som valde radikalt olika vägar och varför det var rätt beslut att stoppa utgivningen.

ANNONS
|

Förra onsdagen skrev jag om det franska förlaget Gallimards planer om att ge Louis-Ferdinand Célines tre beryktade antisemitiska pamfletter från 1937 till 1941. Tanken var en tusensidig utgåva med en vetenskaplig inramning av professionella historiker – och som förstås skulle visa den franska antisemitismens historia i sammanhang. Ja, varför inte? Detta är ett större kapitel än vad vi kanske tror. Lyft på brunnslocket. Ändå finns här ett stryktäckt drag av spekulation. Fast det är ingen enkel slutsats.

Célines författarskap från romanerna till pamfletterna – utförligt utforskat - ger en frätande bild av den politiska nihilismens historia, den som drivs av hat, hyckleri och ett kallt hjärta. Och ändå har han också skildrat andra världskrigets fasor som få. Céline är som fastklibbad vid denna nihilism som han också försöker motstå.

ANNONS
©SCANPIX SWEDEN, 1900.
Nobelpristagare i litteratur.
1969 års pristagare Samuel Beckett.
Foto: SCANPIX
Code: 20360
***
VALDE ANNAN VÄG. Nobelpristagaren och dramatikern Samuel Beckett drevs av en konstnärlig nihilism, men utan hat. När Celine blev kollaboratör under kriget blev Beckett aktiv motståndsman.
©SCANPIX SWEDEN, 1900. Nobelpristagare i litteratur. 1969 års pristagare Samuel Beckett. Foto: SCANPIX Code: 20360 *** VALDE ANNAN VÄG. Nobelpristagaren och dramatikern Samuel Beckett drevs av en konstnärlig nihilism, men utan hat. När Celine blev kollaboratör under kriget blev Beckett aktiv motståndsman. Bild: TT

Man kunde då jämföra Céline med Samuel Beckett vars författarskap drevs av en konstnärlig nihilism men där drivkraften var att avlägsna alla falska ideologiska värden för att se människan i hennes ändlighet. Där finns inget hat och även om hjärtat var mörkt finns hos Beckett istället en lågmäld omsorg.

Céline såg det omänskliga i tillvarons villkor. Människan är en tillfälligt avbruten förruttnelseprocess. Som judarna i synnerhet representerade. Ändå är en roman som Död på krita en sanslös vidräkning. Slapstick i helvetet. Fast - Beckett blev en aktiv motståndsman under ockupationen, Céline blev kollaboratör. Det säger något om en nihilistisk brytpunkt.

Så ge ut antisemitismen eller ej? Jag tog intryck av fyra historikers argumentation för motsatsen i Le Nouvel Observateur den 4 januari. Det fanns inga goda skäl att i gallimardsk bokform distribuera pamfletterna som annars redan är tillgängliga på bibliotek, online och en kanadensisk utgåva. Det anrika förlaget tog intryck av den massiva debatten i fransk press och har sedan beslutat att upphäva sina utgivningsplaner.

Det är bättre omdöme och smak. Hitlers Mein Kampf gavs ut av Institut für Zeitgeschichte i München 2015, dränkt i vetenskapliga noter, 1966 sidor. Den sålde nästan 100 000 exemplar. Det säger något om högerextremismen av i dag.

ANNONS
ANNONS