AVSLÖJANDE OM ARBETE. Butiksmedarbetaren och skribenten Erika Peterson synar relationen mellan kunder och personal.
AVSLÖJANDE OM ARBETE. Butiksmedarbetaren och skribenten Erika Peterson synar relationen mellan kunder och personal. Bild: Pressbild

Från andra sidan kassabandet

Victoria Greve läser en underhållande praktika om vett och etikett och mänskliga relationer i mataffären.

ANNONS
|

Det brukar hela att kunden har alltid rätt. Det är absolut inte sant, något alla vet som jobbat i ett serviceyrke. Men den gamla devisen fångar kärnfullt hur förväntan på vanligt hyfs och sociala regler ställs på ända när mötet utspelas i en mataffär eller en klädbutik. I affären uppstår en tydlig hierarki där kunden är överordnad och kan ta sig friheter samma människa aldrig skulle ta med sina vänner eller sin chef. Den anställda förväntas å sin sida ignorera sina egna känslor och handskas med utskällningar och klagomål. Ju mer skit du får, desto bredare måste du le och bli dubbelt så trevlig. För att sen ruska av dig obehaget med ett leende och möta nästa kund.

ANNONS

I Drottningen i kassan vänder serietecknaren, skribenten och butiksarbetaren Erika Peterson på rollerna och berättar hur det ser ut från andra sidan kassabandet. Boken utgår från material Peterson samlat på sig från sina år på Coop i Kalmar och twittrat ut på kontot @kassadrottning. Ett konto som i dag har närmare 40 000 följare. Boken är en mix av Petersons egna illustrationer, skärmdumpar från tweets och flashbacktrådar och analyser som går rakt in i diskussioner om kassakvitton, orimliga krav på service, etikettsregler runt kundpinnen och tråkiga skämt som loopas genom arbetsdagarna. I butiken är det måndag hela veckan. Samma monotona rörelser vid bandet och samma repliker och interaktioner mellan kunder och personal. Peterson benämner dem alla och skriver underhållande om sisyfosarbetet att bygga något jättefint med wellpapp, trälådor och femhundra chokladaskar i festliga butiksexponeringar. Som sen förstörs på trettio minuter innan det är dags att gå hem och börja om igen nästa dag. Det är som terapi fast tvärtom, skriver Peterson.

Drottningen i kassan är en rolig och bitvis frustrerande skildring av ett arbetsliv, om arbetsrätt, och en liten etikettshandbok till alla kunder. Ja, lägg ut kundpinnen mellan varorna, det är vanligt hyfs.

ANNONS