Falkholt gifte sig med Marita Ulvskog

ANNONS
|

Under söndagens firande av World Art Day som i Stockholm ägde rum i Konstakademien, arrangerade KRO (Konstnärernas Riksorganisation) och tidningen Konstnären ett seminarium följd av tårta och kaffe. Temat för i år var relationen mellan konst och politik där ett seminarium diskuterade EU:s betydelse för konsten och viceversa. Inbjudna konstnärer bjöds in för att utforma var sin tårta. Carolina Falkholt skapade en bröllopstårta där hon bjöd in samtliga kulturpolitiska personligheter att ingå skenäktenskap med henne under ett performance. Performanceverket Skenbröllop är en akt för att synliggöra politikens och kulturens ojämnlika villkor och obalans.

På Konstakademien trädde Carolina Falkholt in i salongen iförd bröllopsklänning, ställde sig på scen och erbjöd sin hand till politiken. Sissela Nordling Blanco från Feministiskt Initiativ (FI) hade på förhand tackat ja till frieriet. Av de politiker som deltagit i dagens seminariesamtal var det endast Marita Ulvskog (S) som spontant tackade ja till Falkholts frieri att ingå skenäktenskap med konsten. De andra närvarande politikerna avböjde med sin tystnad.

ANNONS

På scen stod Carolina Falkholt i mitten mellan politikerna med konstnären och aktivisten Dror Feiler som vigselförrättare. Bruden (konsten) gav Nordling Blanco en bröllopskyss efter vigseltalet. Marita Ulvskog avböjde kyssen mellan konst och politik genom ursäkten att hon inte når upp. Efteråt resonerade Falkholt:

– Politiken kanske inte kan nå upp till konsten, men politiken tvingas i varje fall sträcka på sig. Och det kan ju aldrig vara fel.

Försiktigheten hos de andra politikerna att ingå i Falkholts performance kan tyckas tråkig (även feg) och kan bero på olika saker. Under ett valår är det av vikt att förstå vilka sammanhang en politiker är del i. Att ingå i ett konstperformance kan innebära att utsätta sig för en ”okänd” eller osäker situation. Försiktigheten kan även bero på tårtan som en laddad symbol. På senare år har tårtan fått andra värden i det offentliga. Carolina Falkholt menar att tårtan kan idag representera politiskt aktion och vara objekt för en offentlig debatt. Tårtan har fått en roll i politiken.

Idén om verket Skenbröllop föddes hos Carolina Falkholt kring tankar om vad äktenskap är för något, nämligen en förbindelse mellan två människor men även en institution där kvinnan riskerar att hamna i en orättvis ställning.

ANNONS

– Så är det också mellan konst och politik. Det är en ojämnlik förhållande där politiken gärna dikterar vad konsten ska hålla på med. Politiken vill gärna förtrycka konsten och göra lite vad den vill med den.

Detta är ett allvarligt hot mot kulturlivet anser Carolina Falkholt. Hotet består i en politisk styrning av kulturlivet där politiker formulerar och dikterar vad som accepteras och inte accepteras inom kulturen. Med bakgrund inom graffiti har Carolina Falkholt stött på hur nolltoleransens restriktioner påverkar ett fritt kulturliv.

– Åsikter färgar. Det är jobbiga förutsättningar att arbeta under som konstnär. I andra fall, som när jag arbetat med skolor, har lärare och rektorer lite förståelse för hur konst och konstnärliga processer fungerar, vilket också försvårar arbetet.

I performanceverket ger Carolina Falkholt bort sig själv, helst till så många som möjligt.

– Det är tydligt att jag är otrogen i dubbel bemärkelse. Jag (den fria konsten) är otrogen då jag ingår ett bindande avtal med politiken. Jag är även otrogen där jag (i form av graffitimålaren) agerar i den etablerade konstinstitutionens ramar.

Carolina Falkholt är graffitimålaren som erbjuder två saker i sitt performanceverk: förening mellan konst och politik men även förening mellan konst och graffiti. De olika förhållandena är inte jämställda och Falkholt tycks mena att det aldrig kan bli jämställt. Jämställdheten är alltid skenbar och ytlig. Alltid har den ena parten, den dominerande rösten, definitionsrätt och bestämmande över den andres exponering. En förening är omöjlig att ske på ”riktigt”.

ANNONS

Efter tårtan blev Carolina Falkholt kidnappad av en svartklädd maskerad man i luvtröja och gympaskor. Det var graffitin som kidnappade tillbaka sin brud. Och bruden som lät sig bli kidnappad av graffitin. Falkholt är otrogen mot både politiken och den etablerade konsten på sin sken-bröllopsnatt. Otroheten består i att Falkholt blir återtagen av gatan och hon är otrogen med sig själv som graffitimålare.

Bröllopstårtan? Den var väldigt god.

ANNONS