I över hundra år har pressetiska regler funnits för att styra och vägleda media när det kommer till etiskt känsliga publiceringsbeslut. Nu föreslås en modernisering av systemet.
De regler och instanser som idag prövar klagomål från enskilda personer som känner sig illa behandlade i pressen kan komma att förändras. Det föreslår en rad tunga branschaktörer, bland dem SVT, SR, TT, TV4 och Svenska journalistförbundet SJF. i en debattartikel i tisdagens Expressen. Syftet med det förändrade systemet är att stärka och vidga de redan existerande reglerna, så att de i framtiden även omfattar radio, tv och webb.
"Enklare och tydligare"
I dag är det allmänhetens pressombudsman (PO) och Pressens opinionsnämnd (PON) som prövar klagomål från enskilda personer som känner sig orättvist behandlade i pressen. Enligt det nya förslaget skulle dessa instanser istället ersättas av allmänhetens medieombudsman (MO) och Mediernas etiska nämnd (MEN).
"Med MO/MEN tas ett stort steg för att stärka mediernas ställning samt markera distans till informationsspridning och opinionsbildning där etik, källkritik och ansvarstagande saknas. Vårt förslag innebär att det blir enklare och tydligare för enskilda personer att veta vart de ska vända sig när de anser sig utsatta för publicitetsskada." skriver Sveriges radios vd Cilla Benkö, Jan Helin, programdirektör för ST, TV:s vd Carsten Almqvist med flera i debattartikeln.
Liksom tidigare kommer enskilda personer i det nya systemet att kostnadsfritt kunna anmäla publiceringar som de anser har medfört skada eller kränkt deras personliga integritet.
Med ett gemensamt system för samtliga medieformer hoppas mediebranschen kunna stärka individens möjligheter att få upprättelse vid orättfärdiga publiceringar.
"Dessutom bidrar det till att öka förtroendet för de ansvarstagande medierna” konstaterar de tunga branschaktörer som undertecknat tisdagens debattartikel.
Nils Funcke, vd för mediebranschorganisationen Utgivarna, som utrett frågan sedan 2012 ser positivt på förslaget:
– Det är ett stort steg att de stora medieföretagen inklusive Publicistklkubben enats om det här förslaget och gemensamt vill visa att vi vill det här.
Ett mer detaljerat förslag kring vilka webbpubliceringar som kommer att omfattas av det nya systemet kommer i veckan att presenteras på Utgivarnas hemsida.
Förslaget kommer nu att utredas av regeringen.
DE STÅR BAKOM FÖRSLAGET:
Casten Almqvist
VD, TV 4
Cilla Benkö
VD, SR
Sture Bergman
VD, VK Media AB
Unn Edberg
Ordförande, Sveriges Tidskrifter
Jonas Eriksson
VD, TT
Nils Funcke
VD, Utgivarna
Jeanette Gustafsdotter
VD, TU – medier i Sverige
Anna Gullberg
Chefredaktör, Gefle Dagblad
Viveka Hansson
Programdirektör, TV 4
Anna Hedenmo
Ordförande, Publicistklubben
Jan Helin
Programdirektör, SVT
Fredric Karén
Publisher, Svenska Dagbladet
Anna Körnung
Chefredaktör, Lokaltidningen Mitt-i Stockholm
Anne Lagercrantz
Chef nyheter, SVT
Björn Löfdahl
Programdirektör, SR
Thomas Mattsson
Chefredaktör, Expressen
Marcus Melinder
Chefredaktör, Norran
Kerstin Neld
VD, Sveriges Tidskrifter
Jonas Nordling
Ordförande, Journalistförbundet
Robert Olsson
Programchef, SVT
Cecilia Roos
tf vice VD, UR
Susanna Skarrie
Publisher, Hem & Hyra
Hanna Stjärne
VD, SVT
Sofia Wadensjö Karén
Ordförande, Utgivarna