Cilla Benkö, VD för Sveriges radio och Jan Helin, programdirektör på SVT, är två av dem som nu föreslår ett nytt modernare etiskt system för media - som även omfattar radio, tv och webbpubliceringar.
Cilla Benkö, VD för Sveriges radio och Jan Helin, programdirektör på SVT, är två av dem som nu föreslår ett nytt modernare etiskt system för media - som även omfattar radio, tv och webbpubliceringar. Bild: Jonas Ekström, TT

Ett nytt medieetiskt system föreslås

Företrädare för en rad svenska medier har enats om ett nytt medieetiskt system. Förslaget ska nu utredas av regeringen. Syftet är att stärka och vidga de rådande etiska reglerna till att även omfatta radio, tv och webb.

ANNONS
|

I över hundra år har pressetiska regler funnits för att styra och vägleda media när det kommer till etiskt känsliga publiceringsbeslut. Nu föreslås en modernisering av systemet.

De regler och instanser som idag prövar klagomål från enskilda personer som känner sig illa behandlade i pressen kan komma att förändras. Det föreslår en rad tunga branschaktörer, bland dem SVT, SR, TT, TV4 och Svenska journalistförbundet SJF. i en debattartikel i tisdagens Expressen. Syftet med det förändrade systemet är att stärka och vidga de redan existerande reglerna, så att de i framtiden även omfattar radio, tv och webb.

"Enklare och tydligare"

I dag är det allmänhetens pressombudsman (PO) och Pressens opinionsnämnd (PON) som prövar klagomål från enskilda personer som känner sig orättvist behandlade i pressen. Enligt det nya förslaget skulle dessa instanser istället ersättas av allmänhetens medieombudsman (MO) och Mediernas etiska nämnd (MEN).

ANNONS

"Med MO/MEN tas ett stort steg för att stärka mediernas ställning samt markera distans till informationsspridning och opinionsbildning där etik, källkritik och ansvarstagande saknas. Vårt förslag innebär att det blir enklare och tydligare för enskilda personer att veta vart de ska vända sig när de anser sig utsatta för publicitetsskada." skriver Sveriges radios vd Cilla Benkö, Jan Helin, programdirektör för ST, TV:s vd Carsten Almqvist med flera i debattartikeln.

Liksom tidigare kommer enskilda personer i det nya systemet att kostnadsfritt kunna anmäla publiceringar som de anser har medfört skada eller kränkt deras personliga integritet.

Med ett gemensamt system för samtliga medieformer hoppas mediebranschen kunna stärka individens möjligheter att få upprättelse vid orättfärdiga publiceringar.

"Dessutom bidrar det till att öka förtroendet för de ansvarstagande medierna” konstaterar de tunga branschaktörer som undertecknat tisdagens debattartikel.

Nils Funcke, vd för mediebranschorganisationen Utgivarna, som utrett frågan sedan 2012 ser positivt på förslaget:

– Det är ett stort steg att de stora medieföretagen inklusive Publicistklkubben enats om det här förslaget och gemensamt vill visa att vi vill det här.

Ett mer detaljerat förslag kring vilka webbpubliceringar som kommer att omfattas av det nya systemet kommer i veckan att presenteras på Utgivarnas hemsida.

Förslaget kommer nu att utredas av regeringen.

ANNONS

DE STÅR BAKOM FÖRSLAGET:

Casten Almqvist

VD, TV 4

Cilla Benkö

VD, SR

Sture Bergman

VD, VK Media AB

Unn Edberg

Ordförande, Sveriges Tidskrifter

Jonas Eriksson

VD, TT

Nils Funcke

VD, Utgivarna

Jeanette Gustafsdotter

VD, TU – medier i Sverige

Anna Gullberg

Chefredaktör, Gefle Dagblad

Viveka Hansson

Programdirektör, TV 4

Anna Hedenmo

Ordförande, Publicistklubben

Jan Helin

Programdirektör, SVT

Fredric Karén

Publisher, Svenska Dagbladet

Anna Körnung

Chefredaktör, Lokaltidningen Mitt-i Stockholm

Anne Lagercrantz

Chef nyheter, SVT

Björn Löfdahl

Programdirektör, SR

Thomas Mattsson

Chefredaktör, Expressen

Marcus Melinder

Chefredaktör, Norran

Kerstin Neld

VD, Sveriges Tidskrifter

Jonas Nordling

Ordförande, Journalistförbundet

Robert Olsson

Programchef, SVT

Cecilia Roos

tf vice VD, UR

Susanna Skarrie

Publisher, Hem & Hyra

Hanna Stjärne

VD, SVT

Sofia Wadensjö Karén

Ordförande, Utgivarna

ANNONS