En kompromissernas kväll

Vilken skräll! The Nile Hilton incident tog överraskande hem storslam på Guldbaggegalan: Tarik Salehs mörka thriller med Fares Fares i huvudrollen som korrupt kriminalpolis i Kairo.

ANNONS
|

I konkurrens med både Sameblod och The Square vann det hårdkokta dramat, som gjort succé på franska biografer men bara setts av 30 000 svenska biobesökare, priset för bästa film, bästa kostym, ljud och scenografi. Fares Fares sammanbitna insats gick också hem hos Guldbaggejuryn.

Ändå sörjer jag att Reine Brynolfsson blev utan pris för sitt uttrycksfulla, fysiska spel i Jens Assurs Korparna, där han verkligen visade vad intimt och självutlämnande skådespeleri i slutändan handlar om och nådde en ny höjdpunkt i sin karriär.

Trist också att Josefin Åsberg blev utan pris för scenografin i The square och att Sophia Olsson inte prisades för sitt svindlande vackra filmfoto i Sameblod.

ANNONS

Amanda Kernell skrev svensk filmhistoria med sin berättelse om samiska Elle Marja som vägrade tiga och lida i rasbiologins Sverige. En unik och viktig film på många plan som borde ha utsetts till årets bästa film. Inte minst så här i #Metoo-tider. Nu prisades Amanda Kernell i alla fall för bästa manus och Lene Cecilia Sparrok för sin insats i huvudrollen. Det nyinstiftade Guldbaggens publikpris gick inte heller som väntat till biosuccén Solsidan utan just till Sameblod.

Årets Guldbaggegala kändes annars mer än på länge som kompromissernas afton. Guldpalmsvinnaren The Square fick nöja sig med två baggar – för bästa foto och regi. Sverrir Gudnason och Shia LaBeouf gav sig båda in i tennisdramat Borg med största möjliga inlevelse. Ändå blev det Stellan Skarsgård som fick tåga hem med en bagge för en något blek insats som tennistränaren Lennart Bergelin. En av årets

höjdpunkter: den fartfyllda satiren Måste Gitt, med udden riktad mot kultureliten, blev helt utan pris trots ett verkligt begåvat manus av Can Demirtas och Ivica Zubak.

Även kritikerrosade filmer som Citizen Schein och I called him Morgan blev åsidosatta.

2017 var ett ovanligt starkt filmår. Svenska filmare hyllades världen över. En rad tänkvärda debuter gav  mersmak och vidgade bilden av det vi kallar Sverige. Att Rojda Sekersöz utsågs till årets nykomling kändes helt nödvändigt eftermissen att inte nominera hennes debut Dröm vidare i kategorin bästa film. Synd bara att Evin Ahmad och Gizem Erdogan som gav allt i det nyskapande förortsdramat inte heller lyftes fram mer.

ANNONS

Med facit i hand blev alltså en thriller om en korrupt polis, regisserad av en man, årets film.Guldbaggen för bästa regi gick till en annan man. Åldersskillnaden är fortsatt stor mellan manliga och kvinnliga skådespelare som vinner Guldbaggar. #Metoo förändrade filmvärlden 2017, och förde in ett ökat genustänk. Nästa år är det upp till bevis,  Guldbaggegalan borde kunna ännu bättre.

ANNONS