Tack SVT för beslutet att lägga ned Debatt, skriver Emanuel Karlsten.
Tack SVT för beslutet att lägga ned Debatt, skriver Emanuel Karlsten.

Emanuel Karlsten: Är det viktigt att lyssna på radio samtidigt?

ANNONS
|

Det låter väl bra? Jag tror det. Men det innebär också att radio i Sverige nu möter en ganska oviss framtid.

Hela konceptet med DAB byggde på att sätta digital guldkant på den redan etablerade radiomodellen, det vill säga tablåsänd radio på riks- eller lokalnivå. Utöver dagens kanaler skulle DAB göra det möjligt för både stat och privata företag att starta nya. Vi skulle kunna få sportkanaler som inte störde P4, kanske fler nischade musikkanaler och vadvetjag, fler pratkanaler? Men allt detta förutsätter att den där direktsända, tablåstyrda radiomodellen skulle vara lika attraktiv även om nio år. För det var då, år 2024, som DAB-nätet skulle vara helt färdigt och FM släckas ner.

ANNONS

Nio år! Det är nästan omöjligt att tänka hur världen och inte minst våra medievanor kommer vara då. Det räcker att titta nio år tillbaka i tiden för att förstå hur obegripligt snabbt saker förändrats. 2006 hade Iphone ännu inte uppfunnits. Facebook hade just öppnat dörrarna för allmänheten och Youtube lanserades bara några månader tidigare. Dessa tre giganter har sedan dess dominerat världen i sina respektive områden. Att veta detta och förstå att saker kan hända på samma sätt under kommande nio år borde skapa djup ödmjukhet hos vem som helst. Men framförallt hos den som vill tro att vi även om nio år kommer vilja lyssna på radio på samma sätt som idag.

Nu är det ju inte längre aktuellt, regeringen har dödat alla illusioner om att skapa en digital framtid för det linjära radiosändandet. Och jag förstår att det oroar branschen. För nu behöver man expandera, skapa nytt och hitta sin identitet på en marknad som är betydligt mer oförutsägbar: internet.

Det senaste året har kanske mer än något annat pekat på hur kartan håller på att ritas om för radio. Spotify försöker allt mer muta in sig som en allmän leverantör av allt ljud. Det är inte längre självklart att en kille på Mix megapol ska välja en “skön musikblandning” åt dig när Spotify automatiskt kan specialgöra en ny sådan baserad på musik du redan gillar. Och det är inte heller självklart att det bara är Sveriges radio som ska göra radiojournalistik. Detta allra mest beroende på ett radioprogram i USA, Serial.

ANNONS

Serial släpptes i höstas och journalisten bakom gjorde banbrytande radio genom journalistik kring ett mystiskt mordfall. Lyssnarna fick på ett intimt sätt följa med medan journalisten i en serie av avsnitt försökte nysta i vad som egentligen hänt, om någon var oskyldigt dömd för ett mord. Radioprogrammet sändes inte i någon kanal, utan publicerades på nätet i det som kallas poddformat - en ljudfil som man kan spela upp när man själv vill. Podden blev en enorm succé publikmässigt, men framförallt blev den ett koncept att ta efter för radiojournalister över hela världen. Kanske skulle det nu gå att få ekonomi även i egna journalistiska radioproduktioner? Kanske kunde man få publicera dem på eget sätt?

Aftonbladet blev först ut med en svensk Serial-klon, Fallet. En rutinerad grävreporter gjorde podd av ett flera decennier gammalt mordfall. Det blev en enorm succé med totalt över en miljon lyssningar redan efter sju avsnitt.

Strax senare gjorde bland annat Anton Berg, en av Sveriges radio P3:s mest meriterade och prisbelönta dokumentärskapare, produktionen Spår. Samma koncept som tidigare, men den här gången publicerad direkt på nätet i tjänsten Acast, en svensk poddversion av Netflix. Även här gick det över all förväntan och låg högt på alla lyssnarlistor.

ANNONS

Båda produktionerna visade både för sig själva och för annonsörer att de hade ett koncept värt att satsa på och inför nästa säsong köar nu nya sponsorer.

Det är alltså i den här världen svensk radio nu behöver orientera sig. Det är utifrån de här nyligen uppfunna förutsättningarna man ska börja bygga något stort.

Frågan är om vi i framtiden kommer ha behov av en tablå. Kommer vi tycka det är intressant att alla lyssnar samma program exakt samtidigt? Ja, kring direktsändningar från stora evenemang eller nyheter, givetvis. Men i övrigt? Är det inte mer sannolikt att vi framöver sätter oss i en bil, säger till vår smarta telefon att spela upp vårt favoritprogram, en ny spellista och så lyssnar vi på det.

Och kanske behöver radio bara fortsätta fokusera på att göra bra innehåll för konsumenter där de vill ha det. Så är vi helt plötsligt i framtiden.

ANNONS