Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Sara Suneson som Guldbarnet i Rhenguldet. Bild: Mats Bäcker

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    "Det säger bara swoosch"

    Det ska bli fyra operor på fyra år, med final 2021 när Göteborg firar 400 år. Göran Gademan, dramaturg och castingkoordinator på Göteborgsoperan, såg sin första Ring som 14-åring. Följ med honom bakom kulisserna till Göteborgsoperans satsning på Wagners omfattande verk.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    På lördag är det dags för premiär för första delen i Richard Wagners (1813-1883) Nibelungens ring, Rhenguldet.

    LÄS MER: Katarina Karnéus redo för Rhenguldet

    Nibelungens ring är ett operadrama i fyra delar, med många bottnar, många rollfigurer och hyllad musik – som sammanlagt pågår i 15 timmar.

    Rhenguldet är 2,5 timme utan paus, Valkyrian cirka 4,5 timme med två pauser, Siegfried cirka 5 timmar med två pauser och Ragnarök cirka 5,5 timmar med två pauser.

    – Det lustiga är att den längsta akten i Ragnarök, är den kortaste för mig, den är så fantastisk så det säger bara swoosch!, säger Göran Gademan.

    Hur ska man orka med en sådan lång operasittning? Se Göran Gademans tips här:

    Vad gör operan så speciell rent musikaliskt?

    – Wagner ville gå ifrån den gamla operastilen och skapa ett större flöde där texten följde musiken i något slags evig melodi. Orkestern fick stor roll. Han införde små ledmotiv för orkestern, ett slags teman, som pekar på något i handlingen. Nina Stemme, som är en stor Wagnersopran, har sagt ganska listigt: ”Hos Wagner hör man alltid vad man tänker”.

    Wagner är omdebatterad och anklagad för att vara antisemit, till exempel använde han ordet Verjudung, som senare plockades upp av nazisterna. Hur tänker ni på Göteborgsoperan kring Wagners kopplingar till antisemitism?

    – Wagner var många saker: han var antiindustrialist till exempel och såg mycket kritiskt på vad vi gjorde med vår jord. Det antisemitiska går inte att blunda för och det ska man inte heller. Tyvärr var det så att på Wagners tid var kanske 90 procent av befolkningen antisemiter, det ansågs comme-il-faut. Det gällde också flera kompositörer efter honom som till och med verkade under nazitiden, som Carl Orff eller Richard Strauss. Men de har inte behövt klä skott för detta på samma sätt som Wagner. Man kan inte sluta spela vissa personers verk på grund av detta, för då handlar man ju på samma sätt som nazisterna själva när de förbjöd en mängd olika verk och ordnade bokbål. Konsten måste få vara fri.

    LÄS MER: Så blir Wagneroperan miljövänligare

    Lyssna: En av de mest kända avsnitten i Nibelungens ring är Valkyrieritten i operans andra del, Valkyrian, så här låter den (klipp från Metropolitan opera orchestra):

    Fakta Rhenguldet

    Premiär 17 november, spelas åtta gånger i november och december.

    Regi: Stephen Langridge

    Dirigent: Evan Rogister

    Scenografi och kostymdesign: Alison Chitty

    Ljusdesign: Paul Phyant

    Sjunger gör: Wotan: Anders Lorentzson, Donner: Mats Persson, Froh: Tomas Lind, Loge: Brenden Gunnell, Alberich: Olafur Sigurdarson, Mime: Daniel Ralphsson, Fasolt: Henning von Schulman, Fafner: Mats Almgren, Fricka: Katarina Karnéus, Freia: Carolina Sandgren, Erda: Hege Høisæter, Woglinde: Mia Karlsson, Wellgunde: Frida Engström, Flosshilde: Ann-Kristin Jones.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.