Debutant 2015: Alex Haridi har hittat hem

ANNONS
|

Som manusförfattare med produktioner som "Spung", "Skilda världar" och nu senast den politiska thrillern "Blå ögon" på meritlistan vet Alex Haridi att det alltid går att ta en historia ett varv till. När han väl skickade sin roman till förlagen hade han skrivit om från början till slut fyra gånger.

-Att skriva manus är en utdragen process och allt kan ifrågasättas. Det har varit en trygghet för mig att veta hur en historia berättas, berättar han på ett kafé nedanför Tegnérlunden i Stockholm.

Alex Haridi är mitt emellan skrivarlyor och beskriver sig själv som kaféskrivare. Här i Strindbergs gamla kvarter skrevs det sista kapitlet av debutromanen "Huset mittemot". Det första skrev han med utsikt över Vasaparken, några kvarter bort.

Att det, trots hans många år som manusförfattare, först nu har blivit en bok tror han beror på en enorm respekt för det litterära skrivandet.

ANNONS
-Nu har jag ingen att gömma mig bakom. Manus för film och tv är aldrig slutprodukten, bara ett arbetsverktyg.
-Ett historiebygge ser jag själv om det inte duger. Men när jag skrev på boken kunde jag stirra i timmar på meningar utan att känna om de är tillräckligt bra. Jag hade ingen aning om språket höll.
Vänskap på allvar

Det som fick Alex Haridi att känna att det var dags för en roman var historien om de två vännerna, Joel och Kalle. Trött på att det nästan alltid handlar om tjejkompisar när vänskapsrelationer skildras på allvar ville han skriva om vänskap på ett sätt som han själv kunde känna igen sig i. Joel, som lever för framtiden, dras in i en historia där han inte vet vad som är nu och då, samtidigt som Kalle har fastnat i en nedåtgående spiral av dåliga skolresultat och inte kan blicka framåt.

Alex Haridi pratar själv om genren Southern gothic: inte så mycket Anne Rices vampyrromaner som Harper Lees klassiska utvecklingsroman "Dödssynden" ("To kill a mockingbird" i original). Det är mystiskt, kanske också övernaturligt, men utan att det närmar sig fantasy eller scifi.

-När du är nästan vuxen och alla runtomkring dig - inklusive du själv - tror att du förstår allt, samtidigt som så mycket i världen är obegripligt - under de åren är världen lite läskigare. Du förstår inte reglerna riktigt och de vuxna har slutat förklara. Den perioden är perfekt för att berätta historier som snuddar vid det övernaturliga.
"Skilda världar"

Alex Haridi hamnade redan som 19-åring på ett produktionsbolag av en slump: först som översättare, därefter som manusförfattare. Det var under såpa-åren och serier som "Skilda världar" och "Nya tider" rullade på med nya avsnitt varje dag.

-Tv-landskapet såg helt annorlunda ut då, vi kunde ha 1,6 miljoner tittare utan att någon höjde på ögonbrynen. "Skilda världar" kommer säkert vara det mest sedda jag någonsin kommer att skriva.

Nu fortsätter arbetet med uppmärksammade "Blå ögon" för SVT, men han är ändå säker på att det är i ungdomslitteraturen han hör hemma.

-I tv-världen har alla åsikter om allt, jämfört med det är ungdomsbokvärlden underbar. Förläggare och andra författare är jättesnälla, jag tror inte att det är så i vuxenlitteraturen.

Ålder: 35 år.

Bor: Kungsholmen, Stockholm.

Familj: Mamma, pappa, syster.

Senast lästa bok: "Jellicoe Road" av Melina Marchetta, samt böcker som filmbolag funderar på att göra film av.

Skriver just nu på: Har börjat fundera på nästa bok, skriver på en långfilm och fortsätter arbetet med "Blå ögon".

Några serier han skrivit manus till: "Spung", "Äkta människor", "Hotel Seger".

"Den hemliga historien" av Donna Tartt: "Min stora bokförälskelse i tonåren och anledningen till att pojkrummet var fullt av kurskataloger från Stockholms universitet, med 'Antikens historia, 20 p' och 'Grekisk mytologi, 20 p' inringat."

"Var det bra så?" av Lena Andersson: "Den lärde mig att litteratur kan vara samtida."

"Var är Alaska?" av John Green: "För att den fick mig att älska ungdomsböcker i vuxen ålder."

ANNONS