Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

burka+songs+4851.jpg
"Hur kan vi vara solidariska med varandra utan att ta över och befästa de strukturer vi försöker problematisera?" Hanna Högstedts filmprojekt har gett upphov till många samtal, här i Gerlesborg med Maimuna Abdullahi. Bild: Marita Adamsson

"Burka songs 2.0 kommer att visas"

Göteborgs stad är naturligtvis fria att arrangera de event de tycker är lämpliga. Men den här debatten lyfter för mig filmens fråga om vem som får tala, vem som får lov att kritisera vårt samhälle, skriver Hanna Högstedt, regissören bakom Burka songs 2.0. i ett öppet brev.

Kära Göteborgs stad,

Det pågår en debatt om visning av min film Burka songs 2.0 med efterföljande samtal. Nästan ingen av debattörerna har sett filmen och de flesta verkar ha missuppfattat ämnet för samtalet. Utifrån det har åsikter framförts om vem som borde bjudas in, med det drastiska resultatet att staden ställde in visningen. Vi kan ha olika åsikter om saker, men det blir en mer givande diskussion om vi utgår från fakta.

Min film började som en problematisering av det franska förbudet mot att bära heltäckande slöja på offentlig plats. Jag ville undersöka vad som händer när staten går in och reglerar folks (muslimska kvinnors) klädsel, och vad det finns för bakomliggande idéer som leder till en sådan lag. Vad det får för konsekvenser för ett samhälle. Men min ursprungliga idé gick helt fel. Filmen utvecklades till en undersökning av vem som får tala. Varför var det jag, en vit icke-muslimsk filmskapare, som fick pengar till att göra en sådan film? Var hörs rösterna från de som direkt berörs av en sådan lag? Hur kan vi vara solidariska med varandra utan att ta över och befästa de strukturer vi försöker problematisera?

Dessa frågor har följt med mig och min medproducent Archana Khanna inför de samtal vi arrangerat efter filmen. Hur kan vi ha ett givande samtal om en struktur mellan den som får privilegier och den som missgynnas av den? Ett samtal som i bästa fall lyckas förskjuta strukturen en aning? Vår strategi är att alltid ha med någon med erfarenhet av att själv bära slöja, som också arbetar med de frågor filmen tar upp. Det har blivit så tydligt i samtalen att det händer olika saker i rummet beroende på både panel och publik. Andra saker kan sägas när du känner dig trygg i att dina erfarenheter räknas. Därför har vi velat att en majoritet i panelen delar erfarenhet av att utsättas för rasism.

beskuren+burka+songs+4853.jpg
"Vi har hela tiden strävat efter ett samtal som öppnar upp för dialog", skriver Hanna Högstedt.. Bild: Marita Adamsson

Göteborgs stad är naturligtvis fria att arrangera de event de tycker är lämpliga. Det som gör mig frågande är beslutsgången. En person från Stadsledningskontoret kom fram efter en visning och samtal med Fatima Doubakil, Aftab Soltani och mig under Gibca i höstas, och ville att vi skulle göra ett liknande arrangemang ihop. Jag har hela tiden varit i dialog med dem kring samtalsdeltagare. Ändå väljer Göteborgs stad att ställa in på kort varsel efter kritik om panelen, trots det man faktiskt sett och önskat. Stadsledningskontoret hörde av sig med en fråga om att bredda panelen, men innan jag ens hunnit svara ringde de igen och hade ställt in hela evenemanget. Vad var det egentligen som hände däremellan?

Vilka andra arrangemang kan stoppas genom liknande påtryckningar? Det oroar mig, både som kulturarbetare och medborgare.

Jag undrar också vad det får för konsekvenser om alla samtal måste belysa en fråga utifrån diametralt olika åsikter. Får vi inte ha ett fördjupat samtal som inte är debatt? Gäller det i så fall alla frågor? Om vi pratar om queera familjer, måste vi då bjuda in en person med homofoba åsikter? Våra samtal har alltid utgått ifrån att slöjan ska vara allas fria val, det har aldrig handlat om en diskussion för eller emot slöja. Att försöka tvinga just den här diskussionen att handla om det i stället för rasism är snarast ett tecken på hur djup oviljan är att prata om maktstrukturer som gynnar en själv.

Den här debatten lyfter för mig filmens fråga om vem som får tala, vem som får lov att kritisera vårt samhälle. Det finns enkla sätt att underminera någons trovärdighet; ett av dem är att utmåla hen som extremist. Men på vilka grunder ska folk dömas? Apropå alla fina ord om att försvara demokratin, så undrar jag hur Ann-Sofie Hermansson (S) tänker när hon dömer ut personer som extremister utan att presentera ett enda bevis. Så när är man en extremist? Är jag det? Eller är det bara Maimuna Abdullahi och Fatima Doubakil? Det jag vet är att de är två av de skarpaste feminister och antirasister som jag fått förmånen att lära känna under vårt arbete, och faktiskt under hela mitt liv. Är det extremism att ifrågasätta maktstrukturer i samhället?

Jag kan inte se det som annat än att vi har olika måttstockar för olika grupper i samhället. Nu verkar dessutom politikerna använda vårt arrangemang, fortfarande utan att ha sett filmen, som slagträ mellan varandra för att vinna enkla poäng på vem som är mest emot extremism. Valår eller inte, det är fördummande och får i förlängningen skrämmande konsekvenser för det demokratiska samtalet.

Afghanistan+Daily+Life
"Våra samtal har alltid utgått ifrån att slöjan ska vara allas fria val, det har aldrig handlat om en diskussion för eller emot slöja", skriver Hanna Högstedt. . Bild: Fraidoon Pooyaa

Vi har hela tiden strävat efter ett samtal som öppnar upp för dialog. Vi vill skapa rum för att utifrån våra olika perspektiv undersöka rasistiska och islamofoba strukturer i vårt samhälle, och tillsammans diskutera möjliga vägar till förändring. Jag vill inte gå med på att dela upp oss i läger. Det är precis vad de som jag på riktigt anser vara extremister tjänar på. Burka songs 2.0 kommer att visas, samtalet kommer att äga rum. Inbjudan kommer nästa vecka. Kära Göteborgs stad, du är varmt välkommen, så kan vi fortsätta samtalet där.

LÄS MER: Göteborgs stad har en oroväckande kultursyn

LÄS MER: Göteborgs stad utövar censur

LÄS MER: Filmvisning och samtal ställs in efter kritiken

Se mer från - Burka songs 2.0
Mest läst