Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

stream-binary
Mattias Hagberg Bild: Jonas Lindstedt

Bryt litteraturens och journalistikens gränser

"I en värld där allt snart är en berättelse måste författare och journalister uppfinna sig själva på nytt", skriver Mattias Hagberg.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

I höstas hamnade jag av en slump på utdelningen av Gordon Burn-priset på litteraturfestivalen i Durham, norra England. Det var en mycket brittisk tillställning: gin i glasen, uppsluppet och briljant.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Priset, som delas ut sen 2013, har tillkommit för att hedra den mycket speciella stil som journalisten och författaren Gordon Burn odlade. Eller snarare, den brist på stil som han gjort till sitt signum. Gordon Burn, som dog för knappt tio år sen, skrev helt utan hämningar. Han blandade högt och lågt, fint och fult, sant och falskt. Han rörde sig utan att tveka mellan kriminaljournalistikens billigaste trick och skönlitteraturens mest uppburna grepp - ofta i samma texter.

LÄS MER: Poetisk satir över litteraturvärldens jakt på stjärnor

Det var en befrielse att sitta där och lyssna till juryns val av böcker. Äntligen, tänkte jag, någon som prisar litteratur oavsett vilken etikett som går att sätta på verket.

För juryn var formen ointressant - det enda som betydde något var effekten.

Den korta text som motiverade varför det behövs ett pris till Gordon Burns minne uttryckte det bra: "Priset har instiftats för att hedra den litteratur som utmanar förutfattade meningar och genrer och som får oss alla att tänka en gång extra över vad det är som vi läser."

Sen dess har jag inte kunnat släppa tanken på att vi behöver något liknande här i Sverige. Vi behöver uppmärksamma och lyfta texter som flyter fritt mellan reportage, essä och skönlitteratur. Vi behöver stötta författare och förlag som vågar ge fingret åt marknadens och konventionens krav på att allt ska vara lätt igenkänningsbart.

LÄS MER: Kameraövervakning fixar ingenting

Varför tycker jag att detta är så viktigt? Har vi inte priser och utmärkelser så att det räcker?

Gordon Burns sista roman, Born Yesterday: The News as a Novel, kan fungera som förklaring och motivering. Det är en bok som han improviserade fram utifrån de nyheter som fick störst genomslag medan han skrev den sommaren 2007.

Han ville, som han själv brukade säga, "åter-komplicera" världen. Enligt Gordon Burn höll vi på att förlora verkligheten ur sikte. Allt, och då menade han verkligen allt, höll på att anpassas efter fiktionens logik. Framför allt journalistiken, men även politiken och det sociala livet var, enligt Gordon Burn, drabbade av denna medialisering. Överallt såg han en komplex och motsägelsefull verklighet reducerad till enkla, överblickbara och förutsägbara narrativ.

Gordon Burn ville till varje pris bort ifrån det där. Han såg på sig själv som en skrivande Marcel Duchamp eller Andy Warhol. Han tog journalistikens och litteraturens "readymades" och visade upp dem på nytt. Allt för att publiken skulle få syn på sin medierade verklighet.

LÄS MER: För att klara klimatkrisen måste vi ifrågasätta kapitalismen

Eller som han själv uttryckte det i en intervju samma år som han gick bort: "När såväl vardagslivet som samhällslivet lånar allt fler grepp från litteraturen måste vi författare gå ett steg längre för att förbli relevanta."

Mest läst