Svenskar är proffs på att ta till sig amerikanska högtider. Black friday – en dag helt tillägnad otroligt låga priser – är inget undantag. Trots att de flesta vet att konsumtionssamhället går hand i hand med klimatkatastrofen har det legat en löftesrik förväntan i luften hela veckan. Affärerna i Nordstan har draperats i svart. Spektakulära prissänkningar på TV-apparater, märkeskängor och kafferostare är markerade med stora, vita procenttecken i skyltfönstren. Snart kommer lönen. Snart kommer de stora klippen.
LÄS MER:Aktuellt bör fokusera på nyheter, inte godhet
Det finns förstås de som inte gillar den kokainstinna, dödsföraktande stämningen. För alla som är det minsta woke är det faktiskt rentav ett obligatorium. Att Expressens kulturs Annina Rabe här snart kommer få klä skott är därför orättvist, det hon tycker gäller nog stora delar av hennes socialgrupp välutbildad medelklass. I hennes text (21/11) skriver hon om att ”Även i DDR-Sverige har vi tröttnat på shopping”. Med känslan som redskap känner hon in att den ”intensiva shoppinghetsen som brett ut sig är ett tecken på att vi nått 'peak konsumtion'".
Det är förstås bara önskekännande. Suget efter att köpa och äga är bara relativt till hur mycket plånboken tillåter. Därför är det heller inte konstigt att en inte oansenlig mängd företag under Black friday gör reklam för att de inte kommer att ha rea under Black friday, som ett statement mot konsumtionshetsen. Menade de verkligen det skulle de lägga ner hela verksamheten. Istället vill vissa rikta sig till människor med så mycket pengar att rea känns osmakligt när klimatet är på modet. För också där finns pengar att tjäna.
LÄS MER:Sverigevänner äter inte Ben & Jerrys
Den klimatförstörande kapitalismen kommer inte att upphöra för att människor tröttnar på den. Varför skulle vi tröttna? Det är ju det rena begäret satt i system. Det är fantastiskt med en 4K ULTRA HD-TV direkt ur paketet, en lyxig doft eller en ny krispig skjorta. Tjänar du mindre känns det bra att det är billigt. Tjänar du mer känns det bra att det är dyrt.
Black friday är alltså här för att stanna – och du är en del av den oavsett om du handlar eller ej.