Åberg: IS livnär sig på en apokalyptisk supermaktsdröm

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Ayaan Hirsi Ali, den somaliskfödda författaren, poängterade när hon var på Sverigebesök i våras hur svårt det är för oss i det någorlunda sekulariserade väst att förstå att människor faktiskt kan drivas av religiös övertygelse.

I en text som stannat kvar i minnet skrev journalisten Graeme Wood i tidskriften Atlantic Monthly (mars 2015) om hur IS, Islamiska staten, kräver att Muhammeds profetia och exempel ska följas till punkt och pricka. Att låtsas att detta inte är en religiös gruppering med en teologi som måste förstås för att kunna besegras har enligt Wood lett till underskattning och fatala felbedömningar i västvärlden: ”Den religion som predikas av dess mest hängivna anhängare har sin grund i konsekventa och till och med lärda tolkningar av islam.”

ANNONS

Det ideologiska spåret är också centralt i terrorismforskaren Magnus Norells nya bok Kalifatets återkomst. Här görs en nykter genomgång av det samhälleliga sammanbrott som ägt rum i stora delar av arabvärlden och som bara kan repareras med en genomgripande islamsk reformation och tydlig åtskillnad mellan stat och religion.

Att Norell, knuten till forskningsinstitut i Washington och Bryssel, tvingas ge ut sin högaktuella och informationstäta bok för egen maskin – print on demand – förstärker intrycket av ett snävt och provinsiellt svenskt debattklimat. Många som erbjuder alternativa perspektiv och internationella utblickar hänvisas till bloggar, egna nätverk och ett slags skuggtillvaro där deras kunskaper tas dåligt tillvara.

Därför dominerar hos oss fortfarande uppfattningen att islamism och jihadism är reaktiva rörelser som svarar på västvärldens angrepp och diskriminering. Norell menar tvärtom att IS livnär sig på en apokalyptisk supermaktsdröm med större regionalt stöd än vi vill inse: ”Kriget mot islamism är omöjligt att vinna utan ett inomislamskt ’krig’ mot den ideologiska grogrund som islamismen bygger på.”

Det är ett inbördeskrig med svåra konsekvenser också i andra världsdelar. Om väst går in och slår till hårt drivs befolkningen i islamismens famn och om väst drar sig tillbaka framstår islamisterna som de starka. Striden tycks omöjlig att vinna på slagfältet. Och det finns fler rävsaxar, som att Saudiarabien i praktiken finansierar både den ideologi som gött IS och det krig som förs mot dem.

ANNONS

Där Usama bin Ladin och al-Qaida sett terrorismen som ett förebud om det kommande kalifatet, har IS börjat med att slå fast att det redan återuppstått. Utnyttjandet av modern propagandateknik kan inte dölja att målet är att driva civilisationen tusen år baklänges och dränka den i en våldsam syndaflod.

ANNONS