Spotifys utbildningsprogram 'Sound up' ska inspirera underrepresenterade röster till att börja podda. Arkivbild.
Spotifys utbildningsprogram "Sound up" ska inspirera underrepresenterade röster till att börja podda. Arkivbild. Bild: Gorm Kallestad/NTB/TT

Ny satsning ska peppa kvinnor till att podda

ANNONS

Den 3 juni öppnar ansökningsprocessen till den svenska versionen av Spotifys "Sound up" – ett program som syftar till att öka mångfalden i den svenska podcastbranschen och hjälpa framför allt kvinnor i underrepresenterade grupper, vars röster sällan hörs, att komma till tals.

Spotify har sammanlagt fått in över 20 000 ansökningar till förlagorna i USA, Storbritannien, Australien och Tyskland. Genom programmet har tidigare deltagare fått viktiga branschkontakter och produktionsbudget för att ta sina koncept till nästa nivå.

Den svenska versionen är ett fyra veckor långt virtuellt program för 20 uttagna, som genom seminarier och utbildning erbjuder stöttning för personer som vill utveckla sin egen podcast och göra sig ett namn i poddbranschen.

ANNONS

Det kostnadsfria programmet riktar sig till kvinnor och icke-binära som riskerar att bli, eller blir, utsatta för rasism på grund av hudfärg, kultur, språk, religion och/eller etnicitet.

Deadline för ansökningar är den 26 juli. Utbildningen kommer att genomföras 28 september–23 oktober.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS