Kreativ såpopera med David Gray

ANNONS
|

David Gray är hemma i London igen efter att ha turnerat i Kanada och USA. På telefon beskriver han sin röst.

-Den är väldigt kraftfull, rå. Jag har ett brett röstomfång, antagligen minst tre oktaver. Rösten är så tät, så kompakt och det är precis det jag försöker komma ifrån på nya skivan. Som sångare måste du hela tiden hitta nya sätt att sjunga på och nu var "mjukare" nyckelordet. Så lite attack så möjligt, för att göra ljudbilden varmare, säger David Gray.

Han förklarar, med en stor suck, att hans röst kan vara extremt högljudd och att med mindre attack, en större varsamhet i studion, i kontakten med mikrofonen och sin egen röst, blev resultatet bättre. "Mer glödande och mer smakfullt".

-Nio gånger av tio tjänar man på att inte ta i så mycket.
Femton år har gått

"Mutineers" är David Grays tionde album. Han slog igenom för femton år sedan med skivan "White ladder" och låtar som "Babylon" och "This years love". På många sätt har David Gray mycket gemensamt med James Blunt. De har säregna röster, de är inte särskilt omtyckta av kritiker och de har väldigt många fans, fans som följer varje steg de tar. Samtidigt är de så vanliga, vänliga, alldagliga, att de aldrig kommer att bli rockstjärnor vars blotta uppenbarelser säljer skivor och konsertbiljetter.

ANNONS

David Gray var trött på sig själv, på bilden av sig själv. Han visste att han var tvungen att göra något nytt, på ett nytt sätt. Han började, mycket inspirerad av nordisk litteratur - inte minst Halldór Laxness - leka med textrader, fragment. Han hörde musik i det han läste. Som dikten "Where the wild gulls fly" av Valerie Dohren. Den fick honom att skriva låten "Gulls", skivans första singel. Raderna han fick i huvudet skapade på sätt och vis hela låten.

Producenten Andy Barlow som är en del av den elektroniska duon Lamb (med Lou Rhodes), kom in i bilden och var inte heller sugen på att göra "ännu en David Gray-skiva". Han tvingade David att lämna sin trygghetszon.

-Ja, det lyckades han med. Han fick mig att känna mig väldigt osäker. Jag hade med mig trettio-fyrtio låtar och om de flesta sade han att han inte visste vad han skulle göra med dem. De var för akustiska, för mycket Bob Dylan, eller för traditionella. Han gillade fragmenten bäst och ur dem sökte vi oss framåt, instinktivt, säger David Gray.
En stressig tid

Han påpekar att det var stressigt att jobba med Andy Barlow. Fantastiskt för kreativiteten men en jobbig tid för honom som människa. De hade också helt olika syn på att arbeta med en skiva.

-Jag ville få allt gjort på en gång. Andy ville ha lediga dagar, låta resultatet sjunka in. Han kunde inte riktigt ta min intensitet och vi krockade. Gång på gång. Till slut påverkades jag av honom och mjuknade. Han hade trots allt nycklarna till "The city of sound". Jag hörde ju att han hade ett fantastiskt öra när det kom till sången och han skapade ett ljudlandskap jag inte hade kunnat drömma om!

Född den 13 juni 1968.

Bor i London.

Är aktuell: Med sin tionde skiva, "Mutineers", producerad av Andy Barlow.

Har spelat tre gånger i Sverige. På Annexet i Stockholm 2003 och 2006 och på Cirkus i januari 2010.

ANNONS