Konsumentverket ingriper mot Spotify

ANNONS
|

I dag finns informationen bara på engelska. Detta strider mot lagen, enligt myndigheten.

- När det gäller sådana här avtal är företagen skyldiga enligt lag att informera konsumenterna om vissa saker. Och det ska ske på "ett klart och begripligt sätt". Vår bedömning är att det innebär att det ska göras på svenska språket, säger Axel Frick, jurist på Konsumentverket.

Vad är den konkreta nackdelen för konsumenten?

- Att man kanske inte får information om exempelvis betalningsvillkor, avtalets löptid och förutsättningar för ångerrätt. Konsumenten kan ingå avtal som han eller hon inte förstår.

Motparten skulle möjligen hävda att de flesta svenskar har tillräckligt goda kunskaper i engelska.

ANNONS

- Om man vänder sig till svenska kunder får man ge information på svenska. Titta på deras hemsida, all annan information finns på svenska, svarar Axel Frick.

I veckan öppnade Konsumentverket ett så kallat tillsynsärende mot Spotify Sweden, med rubriken "Vilseledande marknadsföring". Företaget har fått ett brev om saken och en frist till 9 december att svara.

- Vi tror att det finns goda möjligheter att Spotify rättar till det här, säger Axel Frick.

Skulle verket och bolaget inte komma överens kan Konsumentverket utfärda ett så kallat informationsföreläggande, som är förenat med ett hot om vite. Företaget måste i så fall antingen skriva på föreläggandet eller riskera en fortsatt rättsprocess.

Spotify har 19 anmälningar hos Konsumentverket. Dessa handlar dock inte om språkfrågan utan i de flesta fall om att kunderna är missnöjda med villkoren vid uppsägning.

GP har sökt företrädare för Spotify ett flertal gånger via mejl, telefon och Twitter men har inte lyckats nå bolaget för en kommentar.

Läs också: Spotify utmanas av ny Apple-tjänst

ANNONS