Kommunen river hennes ateljé

– Som konstnär tappar man lusten att vara kvar i Göteborg när kommunen inte kan säkerställa arbetslokaler. Det säger Pia Hedström, som blivit uppsagd från sitt ateljéhus. Det ska rivas för att det ligger i anslutning till den planerade skolgården vid gamla Fixfabriken.

ANNONS
|

Konstnären Pia Hedström sysslar huvudsakligen med skulptur både i större och mindre format. Hon jobbar mycket med offentlig utsmyckning runt om i landet, senast väggestaltningen på ungkulturhuset i Katrineholm som invigdes i augusti.

För Göteborgarna är hon kanske mest känd för skulpturen Rymdconfetti, den nästan tolv meter höga bågen i rostfritt stål, ornamenterat glas och ljus vid Teliahuset och Nya Ullevi. I somras kunde man se ett annat av hennes verk, Lifecapsule, i Pilane skulpturpark på Tjörn.

Pia Hedströms ateljé ligger på Lantvärnsgatan i Sandarna, mellan Karl Johansgatan och baksidan av Sannaskolan. En ny skola, med entré mot Karl Johansgatan, börjar byggas här 2018. Det lilla enplanshuset där Pia Hedström huserar ligger längst bort i anslutning till den planerade skolgård som ska sträcka sig från den nya skolan och cirka 700 meter bort.

ANNONS

Förra veckan fick hon skriva på att hon tagit emot uppsägningen.

–Både skolgården och ateljéhuset får ju plats och access till huset kan nås från andra håll – så varför riva huset då det skulle kunna ligga kvar, undrar Pia Hedström. Hon har framfört detta i flera brev till såväl fastighetskontoret, som är hennes hyresvärd, som kulturnämndens ledamöter – med kopia till stadsbyggnadskontoret, byggnadsnämnden och fastighetsnämnden. Ingen har svarat.

Susanna Plan är hennes förvaltare på fastighetskontoret.

–Jag har ställt frågan om det är möjligt att undanta Hedströms ateljéhus men fått ett nekande svar av fastighetskontorets exploateringsavdelning. Det är där beslutet om rivning har fattats, förklarar Susanna Plan.

Pia Hedström är utbildad bland annat vid Valands konsthögskola. Hon gick ut 1990 och valde att stanna kvar i Göteborg. Men det har hela tiden varit svårt att hitta lämpliga lokaler.

–Nu tvingas jag flytta och byta ateljé för femte gången. Och en flytt innebär stora kostnader för tungt gods och ett stort avbräck i verksamheten. En flyttfirma räknade ut att jag har 47 kubikmeter totalt med maskiner och material att få med mig, berättar Pia Hedström, och fortsätter:

–Kommunen har ett självpåtaget uppdrag att värna kulturen och i det måste det ingå stabila, permanenta utrymmen för bildkonstnärerna.

ANNONS

Men i Göteborg råder brist på ateljéer. Skulptörer, som behöver funktionella, oömma lokaler, utan trösklar och med extra takhöjd och som kan nås via markplan eller varuhiss, har extra svårt att hitta lokaler.

–Utbudet av sådana mindre lokaler är så gott som obefintligt.

Pia Hedström talar inte bara i egen sak. Hon tycker det är dags att kulturpolitikerna ser konstnärerna som en resurs och skapar förutsättningar för deras verksamheter.

–Om Göteborgs stad vill behålla den kunskapsresurs som de färdigutbildade från Konsthögskolan Valand och andra konstskolor utgör måste det finnas vettiga arbetslokaler med rimliga hyror. Risken är annars stor att konstnärerna flyr Göteborg.

ANNONS