Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den frånskilda Vera, spelad av nyligen Guldbaggebelönade Maria Sundbom, har svårt att hantera relationen med sin ex-man i "Exfrun". Pressbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Katja Wik sätter parförhållandet under lupp

    Med sin långfilmsdebut "Exfrun" vill Katja Wik blottlägga ett beteende som hon tycker sig känna igen i många parrelationer.

    Klara. Anna. Vera. Tre kvinnor i olika stadier i livet, den första ung och nykär, den andra mitt uppe i den slitsamma småbarnsperioden, den tredje nyskild och bitter.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Det här är en studie som jag har hållit på med i tio år. Det började med att jag såg beteenden hos mig själv och i min omgivning som jag tyckte var väldigt intressanta. Ett slags belägenhet som är väldigt begränsande och saknar framåtrörelse, säger Katja Wik om sin långfilmsdebut "Exfrun".

    Fördjupning

    Hon är lite trött. Kvällen före intervjun har hennes långfilmsdebut haft applåderad galapremiär på Göteborgs filmfestival, med efterföljande baluns. Wiks mobiltelefon vägrar sluta ringa, till slut ursäktar hon sig och stänger av den samtidigt som hon muttrar ironiskt:

    - Jag är så jävla populär. Just nu, i alla fall.

    "Exfrun" är Wiks första långfilm efter att i många år ha frilansat som rollsättare, bland annat för produktionsbolaget Plattform där hon arbetade med flera av Ruben Östlunds filmer. Hennes regidebut, kortfilmen "Offerrollsretorik", kom 2012 och handlade om hur man i en relation kan använda sig av offerrollen som ett effektivt sätt för att få sin röst hörd.

    "Offerrollsretorik" väckte ett stort publikt intresse, men någonstans kände Katja Wik att det fortfarande fanns frågor hon ville utforska.

    - Då bestämde jag mig för att göra en fördjupning och en förlängning av hela tematiken, där jag ville följa en kvinnas väg i en relation, från nyförälskelse till skilsmässa.

    Kugghjul

    Inför inspelningen genomförde Wik mängder av researchintervjuer med både män och kvinnor som befann sig i de olika relationsstadier som "Exfrun" skildrar. Hon gick tillbaka till kvinnohistorien, läste forskning och såg ett återkommande mönster där framför allt kvinnor i förhållanden anpassade sig till partnerns förväntningar och sen besviket upplevde att de inte blev sedda.

    - Det är som ett kugghjul. Fastän det kanske var för 100 år sedan så handlar det om samma typer av känslor, säger hon.

    Även om filmen skildrar tre separata kvinnoöden bildar de samtidigt en enhet som tydliggör vanliga maktstrukturer i den heterosexuella parrelationen.

    Varför valde du det här berättargreppet?

    - Jag är ju intresserad av en tematik och vill synliggöra den, och sedan förhoppningsvis skapa reflektioner kring det här beteendet. Det har varit viktigt, det har varit målet hela tiden.