Karlsten listar tio heta klipp från 2015

ANNONS
|

Läs också: Här är årets virala succéer

Här är de klipp från året som varit störst*.

(*”störst” är i den här meningen subjektiv och tar i bedömningen med spridning, påverkan på samhälle, kultur, debatt och internationell betydelse)

1) Snoppen och snippan *musikvideo* - Bacillakuten på Barnkanalen - 6,6 miljoner visningar

Det var ett barnprogram i mängden från SVT, men det råkade handla om människans könsorgan: Tecknade snoppar och snippor dansade till musik. Snart rasades det över lämpligheten för barn, Youtube höll med och la en vuxenspärr på klippet. Men snart vände kritiken. Klippet fick internationell uppmärksamhet, programledaren Conan tog med den i sin show och snart hade Youtube lyft spärren och SVT lanserat succén också. Idag är låten närmast ikonisk, älskad av barn och ett av de största klippen någonsin på svenska Youtube.

ANNONS

2) Vakt dunkade nioårings huvud i marken - 3,1 miljoner

Det kom att bli en av årets allra största och mest engagerande debatter. Men allt började med detta youtubeklipp, där en vakt tillsynes brutalt håller fast en liten pojke och dunkar hans huvud i marken. Hur kunde vakterna använde så mycket våld? Vad hände egentligen? Pojken lyckades senare rymma, men kom att bli en symbolfigur i den debatt om ensamkommande flyktingbarn som följde.

3) Melodifestivalen 2015 PARODI - 4,4 miljoner

Daniel Norberg är numera veteran som Youtubestjärna, liksom hans schlager-parodier. Det här är tredje året han gör parodierna och denna gång fick han till och med mellogeneralen Christer Björkman att ställa upp. Resultatet blev det klipp som fick flest svenska visningar på hela året,.

4) Dave Grohl “I think I just broke my leg” - 1,6 miljoner

Det var för tillfällen som dessa sociala medier skapades. Foo fighters var i Göteborg på en efterlängtad spelning. Fullt med folk och konserten hade precis börjat när sångaren Dave Grohl plötsligt försvinner. Han har ramlat av scenen - och brutit benet. Där ligger han sedan och får akutvård. Förvirring utbryter. Bandet spelar vidare några låtar. Plötsligt bärs Dave in och vill avsluta spelningen - med gipsat ben. Det är historisk spelning som sedan pågår i flera timmar och som direkt blir en världsnyhet. Och de enda som dokumenterat den är ett gäng svenskar med mobiltelefoner.

ANNONS

5) Snubbe teckentolkar i melodifestivalen - 3,5 miljoner visningar

Melodifestivalartister i all ära, men den som fick störst spridning på nätet i år var Tommy Krångh, teckenspråkstolkaren. Varje år under melodifestivalen är han på tapeten för sina djupt inlevelsefulla teckenspråkstolkningar av melodifestivalnumren som sänds live i SVT24. Efteråt brukar någon ladda upp klippen på Youtube och så hyllas det och skrattas lite. Men i år slogs alla rekord. 3,5 miljoner visningar på Youtube och Krångh efterfrågades av medier över hela världen. Bli inte förvånad om vi får se Krångh med på scen nästa år!

6) Vaskduellen - 1,5 miljoner

2015 har verkligen varit Crazy pictures år. Produktionsbolaget har länge haft Youtube som specialitet och satsade i år på att göra sex välproducerade kortfilmer exklusivt för sin Youtubekanal. Allt ledde fram till en ny film, finansierad av den nu stora fanskaran genom en . Filmen “Vaskduellen” blev den som fick flest visningar under året. Crazy pictures har i ett slag högt både nivån på svensk film och visat hur den kan finansieras i framtiden.

7) Swefilmer One last time R.I.P 13/2 2011 - 31/7 2015 - 346 514 visningar

Det är ett långsamt, informativt och tempolöst klipp, men det spelar ingen roll, eftersom det också var den enda strimma information som fanns om varför Swefilmer plötsligt stängt ner. Mannen i klippet, sajtadministratören Ola Johansson, skulle upp i rätten och det här blev hans avsked. Sajten försvann strax senare, men några månader senare var den uppe igen.

ANNONS

8) meanwhile in Sweden, fishing with fireworks - 8,6 miljoner

Kompisgänget från Tranås var på ledig helg i Halland och skulle bara göra ett skämtklipp. Så de tände eld på en nyårsraket och satte den under isen. Raketen sprängde inte bara isen, utan också statistikmätaren: Över åtta miljoner har idag klickat på klippet.

9) DET DRAAAR - Axel Wikner - 1,6 miljoner

Det är lite oklart hur det hände, men Robert Gustavsson och Johan Rheborgs serie “Morran och Tobias”blev på kort tid totalt kultförklarad av Sveriges tonåringar. Allt SVT-serien publicerade sögs upp, skärmdumpades, kopierades och delades vidare. Så när någon gjorde en musikvideo av den var det givetvis klart att det skulle bli sommarens sommarplåga för målgruppen.

10) Anders har gjort slut - 1 miljon

Om någon ska sammanfatta youtubetrenden 2015 är det kanske Therese Lindgren. Inte bara har hon gjort kometkarriär och blivit “Årets youtuber”, hennes klipp är också mycket mer, tja, personligare. Eller vad sägs om att göra en video precis när du blivit dumpad? Klippet visades en miljon gånger och hon hyllades av sina fans. Idag lägger hon upp ett klipp om dagen, som varje gång får runt 200 000 visningar. Uppgifter gör gällande att hon är Sveriges mest tittade Youtubestjärna, större i Sverige än Pewdiepie.

ANNONS

ANNONS