Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/3

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Juan delGado fångar spår efter människor på flykt

    Runt om i världen bär landskap på spår av människor på flykt. I installationen Altered landscapes tolkar konstnären Juan delGado tomhet genom att förkroppsliga Europa i sig själv.

    Den Londonbaserade konstnären Juan delGado är på besök i Göteborg för att visa sitt senaste verk, installationen Altered landscapes, på Clandestino festival.
    I april visades den för första gången, då på Watermans Art Centre i London. Juan delGado har rest till Grekland, Makedonien och Calais för att dokumentera vägarna som många flyktingar tar. Men inte för att fånga människorna – utan spåren de lämnar efter sig.
    – Det är en väldigt personlig betraktelse av tragedin som alla dessa miljoner människor lever i. Jag var tvungen att säga något. Jag har nära kontakt med många människor från Syrien och jag ville att min röst skulle spegla vad som händer med oss som européer, säger Juan delGado.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Den kontakten har han till stor del fått genom projektet Qisetna: Talking Syria. Det är en plattform på nätet som han startade för tre år sedan där människor från Syrien får berätta sina historier.
    – Qisetna betyder våra historier på arabiska. Jag vill att folk ska få en annan historia, den vi inte ser på nyheterna. Det arbetet ledde mig till Altered landscapes.

    I Altered landscapes har Juan delGado hämtat mycket inspiration från Franz Kafkas bok Förvandlingen och filmen The incredible story of the shrinking man, en amerikansk science fiction-film från femtiotalet. Båda två handlar om personer som plötsligt befinner sig i en annan verklighet än tidigare. Kafkas huvudperson blir en insekt och i filmen börjar en man krympa efter att ha utsatts för radioaktiv strålning.
    – Jag har samma tänk kring min huvudperson, något händer med hans kropp och han vet inte vad det är. Han blir sjuk, får utslag och reser till Grekland för att hitta personen som har botemedlet. På vägen funderar han på vad som sker runt honom och vad som händer med honom själv. Han är mänsklig, men börjar förvandlas till något annat.

    LÄS MER: Magisk och absurd musikresa

    Valet att inte visa människor på flykt i filmen är grundläggande för historien. Juan delGado menar att media redan visar tusentals bilder av gråtande barn och personer som skriker ut sin sorg. Han vill fokusera på tomheten och uppmana publiken att fundera över det man inte ser.
    – Jag har jobbat med ett fragmenterat berättande, jag berättar inte allt. Jag hoppas att publiken själva gör en ansträngning för att själva bestämma och ta ansvar för att förstå vad som pågår. Vissa kommer inte att förstå och det är okej, men du känner något som människa.

    Efter brexit blir Juan delGados installation ännu mer aktuell eftersom han menar att historien går in i en ny fas nu.
    – Vilket slags Europa vill vi ha? Det är den frågan som driver mig. Filmen är politisk och huvudpersonen kan tolkas som Europa. Det är en spegelbild av det som händer i Europa och vad som händer med oss européer. Jag har ingen lösning, men karaktären vet att botemedlet är kärlek.

    I helgen visas Altered Landscapes på Kulturtemplet i Majorna under Clandestinofestivalen. Juan delGado tycker att den tomma vattencisternen passar honom perfekt.
    – Kulturtemplet är en kraftfull plats med en fantastisk historia. Och alla ekon, som kan pågå i uppemot femton sekunder. Det är perfekt för installationen.