Jan Andersson: Skivbolagen skickar sina artister på plankan

ANNONS
|

Mellan fyra och fem öre. Så mycket tjänar Håkan Hellström, Laleh, Veronica Maggio och alla andra artister varje gång någon lyssnar på dem på Spotify. I alla fall enligt de tidningsuppgifter som valsade runt tidigare i veckan. Men det är en sanning med modifikation. Mellan fyra och fem öre är vad Spotify betalar skivbolagen per lyssnad låt. Mellan fyra och fem öre är en klumpsumma som till 90 procent stannar hos just skivbolagen. Det som sipprar ner till artisterna, och som ibland ska delas med producenter och managers, är betydligt mindre än så.

Musikerförbundet i Stockholm har sedan 1907 till uppgift att försvara artisters och musikers ekonomiska och upphovsmässiga rättigheter. Förbundsjurist Per Herrey har egentligen inga synpunkter på den faktiska ersättningsnivån och riktar ingen kritik mot Spotify, däremot är han svårt förbannad på skivbolagen som han menar hånar och "blåser artisterna rakt av". Nu mer än någonsin.

ANNONS

Det är lätt att hålla med Per Herrey. I jakten på svunna affärsmodeller, tänk när alla ändå köpte cd-skivor, har skivbolagen dragit åt tumskruvarna så hårt att Musikerförbundet förbereder en rättslig prövning för att få en omförhandling till stånd av artisternas avtal. Något som borde ha skett för länge sedan. Det går inte att beräkna en rimlig ersättningsnivå för strömmad musik på avtal baserade på fysisk styckeförsäljning av cd-skivor. Det tror jag även skivbolagen inser. Även om deras omdöme tycks svikta allt oftare.

Efter att i flera år ha investerat kraft, energi och pengar på att jaga pirater, och med ett sedan länge övertrasserat goodwillkonto, väljer skivbolagen att själva trä en lapp för ögat och skicka sina artister på plankan. Det låter inte som en hållbar lösning. Tipset när man befinner sig i en grop brukar vara att sluta gräva.

ANNONS