Geoffrey Batchen | Repetition och skillnad. Fotografins re/produktion |

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

Historien om fotografin är samhällsvisionens historia. Enligt Walter Benjamin gav fotografin den skolade blicken ett politiskt friare synfält. Roland Barthes såg den däremot som ett antiintellektuellt vapen för lika moralistiska som fotogeniska makthavare. Och trots att den dokumenterar allsköns illgärningar är vi aldrig så passiva som idag. Inför dessa bilder, skrev Susan Sontag, förkunnas vår oskuld och vanmakt.

Men hur tar vi oss ur denna cyniska återvändsgränd? Enligt fotografihistorikern Geoffrey Batchen lämpar sig varken konstfotot med sina krav på autonomi, eller den dokumentära bildens anspråk på sakernas tillstånd, för denna uppgift. De talar förvisso om fotografi och makt, men inte om fotografin som makt. Istället måste vi se till den allra vardagligaste bilden, snapshotet, som i all sin banalitet påminner Batchen om ”fotografins existens som en form av arbete”. Det handlar alltså inte om styrkan i det motiv som avbildas, utan om själva den framställningsakt som konstfotografin och dokumentären försökt dölja genom sin individualitet och som den akademiska forskningens konstnärliga fördomar förbiser.

ANNONS

För Batchen svarar snapshotet mot varuproduktionens tvetydighet, dess konformitet och kreativitet. Det har han onekligen fog för. Kolla bara på dina vänners facebookalbum. Samtidigt som sådana bilder pockar på din individualitet och personlighet, så är få bilder lika allmängiltiga och opersonliga. Men till skillnad från varufetischismen döljer inte snapshoten denna motsättning. Den ställer den tvärtom i förgrunden genom kompositionsmässiga skavanker såsom fotografens skugga och bristfälligt fokus. Detta ska tas som intäkt för den gemenskap som en gångs fanns mellan fotograf, fotograferad och betraktare. Även om man kan ställa sig skeptisk inför den politiska bärkraften i ett sådant projekt, så ställer det onekligen fotografihistorikern inför intressanta frågor (liksom ett enormt material). Vill man ändå checka av den förra låter man alltså med fördel läsningen ackompanjera genomgången av sommarens semesterbilder.

ANNONS