GAY. EN VÄRLDSHISTORIA

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

En vanlig fras om homosexualitet från människor som tycker sig fördomsfria är: "folk får väl syssla med vad de vill hemma i sängkammaren". Uttalandets underförstådda råd om diskretion är inte bara kränkande. Framför allt är det fullkomligt orealistiskt.

Homosexualitetens historia (liksom sexualitetens i stort) visar att kön och begär omöjligt kan reduceras till en roll i sängkammardunklet. Tvärtom är sexualiteten en faktor att räkna med i varje socialt sammanhang.

Homosexualitet har funnits i alla mänskliga kulturer, men fått olika spelrum. Dragningen till det egna könet har kanaliserats som försiktiga ömhetsbetygelser, bastuknull eller partnerskap beroende på omständigheter. I vissa kulturer har den samkönade kärleken varit en accepterad variation eller ingått i etablerade system för att reglera maktförhållanden, till exempel mellan män av olika rang, bildning och ålder. I andra kulturer har den skuldbelagts som en religiös synd eller skamlig sjukdom och använts som anklagelse för att kväsa - hota, stympa, bränna - individer eller hela folk.

ANNONS

Homosexualitet har fällt regenter och ändrat historiska förlopp. När den svensk-norske kungen Magnus Eriksson fick lämna tronen 1364, var en bidragande orsak sodomianklagelser från släktingen heliga Birgitta. Under den brittiska kolonialtiden i östra Australien, blev den utbredda förekomsten av "onaturliga förhållanden" mellan straffångarna ett skäl att på 1840-talet minska antalet deportationer.

Praktverket Gay. En världshistoria, som samtidigt ges ut i en handfull länder och vänder sig till en bred intellektuell läsekrets, visar inte bara att den samkönade kärleken nått långt från de medeltida kättarbålen i valda delar av världen. Bokens existens belägger också det faktum att homosexualiteten genom seklerna gjorts till en offentlig angelägenhet oavsett om den velat det eller ej.

Det finns gott om spår efter dem som vägrat eller misslyckats med att vara diskreta nog för att försvinna ur historien. Det finns brev, dagböcker, teckningar, fotografier, anekdoter, vetenskapliga artiklar - och inte minst rättegångsprotokoll. Kartläggningen har tidigare skett i delar. Nu är även det stora pusslet lagt i en första version. Jag tar med mig boken som helgläsning och finner snart släktkalaset nyfiket samlat kring pärmarna.

Desto roligare då att boken är både vältänkt och välgjord. Vackert illustrerad, klok i sina avvägningar och för det mesta vig i balansgången mellan akademisk tillförlitlighet och essäistisk lätthet. Potentiella teoretiska knutar löses med ett stort historiskt lugn.

ANNONS

I stället för att älta besvärliga frågor som den om homosexualiteten bör ses som en identitet eller ett handlingssätt, berättar skribenterna om olika sätt att leva och tänka historiskt och geografiskt. I stället för att vrida och vända på problematiska ord och begrepp, låter man sammanhanget fylla dem med mening. Det är inte farligt att använda det nedsättande ordet "sodomi" om det görs i ett sammanhang där källtexterna använder detta ord.

Också i moralfrågorna får historietroheten går före nutidsperspektivets värderingar: att fördöma den antika pedofilin efter dagens moralsyn vore anakronistiskt - grekkapitlets skribent Charles Hupperts nöjer sig med att komplettera den romantiska bilden av filosofernas kärleksliv med krassare ekonomiska och hierarkireglerade sidor.

Naturligtvis går det att ha kritiska synpunkter på upplägget av en bok av detta slag. Man kan ifrågasätta att den lesbiska historien (liksom så ofta "kvinnohistorien") brutits ut till egna kapitel, medan männens historia bildar grunden. Man kan likaså förvånas när redogörelserna av förhållandena i Mellanösterns och Nordafrikas länder klumpas ihop - och andra delar som Ryssland i princip försvinner - allt medan Västeuropa skildras i detalj från epok till epok.

Man kan vidare beklaga sig över att lejonparten av de 14 kapitelskribenterna är verksamma i Europa eller USA. Men man kan också glädjas över det spännande resultatet, utifrån omständigheter som ju i hög grad bestäms av tillgången på forskare och på källmaterial.

ANNONS

Den amerikansk-australiske redaktören Robert Aldrich har uppenbarligen slitit för att få med åtminstone en del av de historier som den dominerande anglosaxiska gayforskningen inte prioriterat. Det obligatoriska kapitlet om det antika Grekland, får till exempel en pendang i skildringen av shogunerans Japan från 1100-tal till 1800-tal. I samurajernas krigiska och enkönade värld var homoerotiken central och brukade bestå i en pederastisk relation mellan en äldre, aktiv "nenja" och en yngre passiv "chigo". En historietecknare noterar 1813 att det bland fältherrarnas manliga sexpartners framträdde många starka och modiga krigare.

Teoretiskt präglas boken framför allt av en genomgående postkolonial och postorientalistisk medvetenhet. Det hisnar vid insikten om hur attityderna till homosexualitet inverterats geografiskt under historiens gång. Ända in på 1900-talet drömde europeiska män om homoerotisk avslappning i ett frisinnat fjärran land av vattenpipor, ångande bad och sköna gyllenbruna ynglingar. Frihetslängtan har nu i hög grad bytt riktning och halt: bland flyktingarna från mellanöstern till EU-länderna finns varje år ett antal personer som förföljts för sin sexuella orientering.

Religionernas dogmer har en stor skuld i förföljelsen av homosexuella. Både Koranen och Bibeln fördömer som bekant samkönad sexualitet. Vissa muslimska kulturer och epoker har ändå (till skillnad från de kristna fram till Napoleon) varit mer tillåtande. Under abbasidynastin i Bagdad (750-1258) hyllades till exempel eroticismen också i dess samkönade uttryck, så länge man var den aktiva parten. Dagens tal om homosexualitet som en västerländsk farsot är alltså historiskt grundlös.

ANNONS

Ser man till de forna europeiska kolonierna är det tvärtom ett faktum att de kristna kolonisatörerna påtvingade sin neurotiska inställning till sex på kulturer som i många fall hade helt andra traditioner. För européerna var sexualiteten enbart till för att alstra barn, allt annat var synd - alltså även heterosexuella orala och anala samlag.

Dagens nordamerikanska puritanism (där analsex ännu är ett lagbrott i vissa stater) och sydamerikanska machismo kan knappast skyllas på urinvånarna. Många indiankulturer hade - i likhet med en rad folkgrupper världen över - inte ens en dualistisk syn på kön. Och för detta blev de hårt straffade. I Gay berättas till exempel om conquistadoren Vasco Nunez de Balboa som år 1523 lät sina hundar slita sönder fyrtio cuevaindianska "kvinnomän" som han ansåg var sodomiter. Tanken på ett tredje socialt kön var för de nyanlända helt obegriplig.

I dag försöker västländerna genom biståndsorganisationer och politiska påtryckningar gottgöra offren för sitt fördomsfulla efterlämnade arv. Risken är bara att man än en gång ensidigt utgår från den egna historien och de egna definitionerna.

Inte bara när det gäller antalet accepterade kön kan det finnas olikheter. Fixeringen vid sexualakten i alla identitetsdefinierande sammanhang ter sig också som något obotligt västerländskt. I judisk/kristen tradition är du homosexuell i den stund du har sex med någon av samma kön, det är i denna handling din könsorientering (och "synd") når sin fullbordan.

ANNONS

I ett kapitel om homosexualiteten ur ett upptäckarperspektiv presenterar genusforskaren Lee Wallace ett alternativ, genom att ställa Adrienne Richs västerländskt välbekanta "lesbiska kontinuum" mot iakttagelser från det lilla sydafrikanska kungadömet Lesotho. Enligt Richs modell älskar alla kvinnor andra kvinnor, men bara vissa utvecklar kärleken sexuellt och kallas då lesbiska. I Lesotho är det tvärtom kärleken inte könsumgänget mellan kvinnor som är det yttersta steget. I traditionell ceremoni förlänger de unga flickorna sina egna och varandras inre blygdläppar för att göra dem till en tillgång i sexualakten. Sexuella relationer i dessa sammanhang sägs vara en relativt odramatisk sak, medan hållbar kärlek mellan kvinnor bara uppstår i enstaka fall och då ses som en avvikelse.

Det är som samlande prisma för tidernas besläktade men ändå olikartade kärleks- och begärsberättelser Gay. En världshistoria utgör en så stimulerande läsning. Det välbekanta reflekteras i det obekanta och naturligheten i den samkönade erotiken och ömheten framstår sammantaget som helt ovedersäglig.

Denna bok håller klass som kurshandbok, soffbordsprydnad eller politikerbonus många år framöver.

ANNONS