Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Regissören Tova Magnussons serie Det mest förbjudna ska visas på Göteborgs filmfestival.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Göteborgs filmfestival storsatsar på TV-serier

Göteborgs filmfestival storsatsar på tv-drama. Sju nordiska serier lyfts fram i en egen sektion, bland dem Det mest förbjudna i regi av Tova Magnusson efter Kerstin Thorvalls bok.

Från och med i vår tar sig Göteborgs filmfestival an ett helt nytt fält: det nordiska tv-dramat. En egen sektion införs på festivalen där totalt sju påkostade tv-serier visas. Samtliga fem nordiska länder finns representerade med minst en storsatsning.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Traditionellt har filmfestivaler inte visat mycket tv-drama överhuvudtaget. Synen på tv-produktioner har präglats av avståndstagande, säger festivalens konstnärlige ledare Jonas Holmberg.

Att Göteborgs filmfestival nu ändå väljer att satsa stort på tv-serier grundar sig i ett starkt publikintresse och nya tittarvanor. Men det är inte hela förklaringen.

– Tv-dramat uppvisar i dag högre och högre kvalitet. Både internationellt och i Norden. Kvalitén attraherar i sin tur allt fler begåvade människor som vill syssla med just tv.

Norden har också rönt stor internationell framgång med sitt tv-drama, en genre som kommit att kallas nordic noir, eller Scandinavian noir: kriminaldrama i realistisk stil med mörka, moraliskt komplexa berättelser, ofta också med en samhällskritisk udd. Henning Mankells serie om Kurt Wallander, Stieg Larssons Millennium-trilogi och Snabba Cash-filmerna lade grunden för intresset som sedan bara ökat tack vare succéserier som Bron och Brottet.

– Ja, nordic crime är en stor motor i detta, som hjälpt till att både öka intresset för och höja kvalitén på det nordiska tv-dramat, säger Jonas Holmberg.

Genom att starta en egen tv-sektion hakar filmfestivalen i Göteborg nu på en tydlig internationell trend bland västvärldens filmfestivaler, som senast manifesterades på Toronto filmfestival i september.

"Alla kommer inte att bli lika förtjusta över att den en gång så bespottade tv-konsten välkomnas in på världens ledande filmfestivaler. Men trenden är ofrånkomlig." konstaterade New York Times då.

När filmfestivalen i Toronto blev med tv-sektion hade festivalerna i Berlin och Sundance redan gjort liknande val. Nu är det bara Cannes och Venedig kvar av de prestigemässigt ledande filmfestivalerna, som ännu inte krupit till korset.

I Göteborg kommer publiken bland annat att få se Dramatenstjärnan Cilla Thorell som författaren Kerstin Thorvall i SVT:s nya storsatsning Det mest förbjudna. Åsa Lantz har skrivit manus och Tova Magnusson regisserar miniserien i tre timslånga avsnitt. Övriga svenska storsatsningar som premiärvisas är thrillern Springfloden med Kjell Bergqvist i huvudrollen, och andra säsongen av 30 grader i februari.

Tidigare har tv-serien kallats "den nya romanen". Är tv-serien nu kanske snarare "den nya filmen"?

– Nej absolut inte, svarar Jonas Holmberg.

– Det rör sig fortfarande om två helt olika sätt att se på rörlig bild. Tv produceras för att du ska kunna se avsnitt efter avsnitt i hemmiljö. Film är gjord för att se på en biograf, med all den magi som det innebär. Sedan kanske det inte alltid är så i praktiken. Vi kommer ju till exempel att visa tv-drama på biograf nu. Men det handlar ändå om två helt olika konstnärliga traditioner.

Jonas Holmberg påpekar att tv-dramat inte funnits lika länge som filmen, och inte heller kan stoltsera med samma bredd när det gäller uttryck.

– Kom igen när det finns en experimentell scen för tv-drama. Först då kanske, och då säger jag kanske, vi kan börja prata om tv som den nya filmen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.