Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Popstjärnan Elissa gjorde succé på Götaplatsen förra sommaren. Foto: TT.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Göteborg & Co:s hemliga plan - arabisk popstjärna till Ullevi

Göteborg håller på att bli spelplats för en ny sorts musik som kan locka publik från hela Europa. GP kan avslöja att det finns tankar om att få till en Ullevispelning med en arabisk världsstjärna. Najwa Karams spelning på Götaplatsen i sommar blir ett test på intresset.

Håkan Hellström, Bruce Springsteen, Metallica. Visst gillar vi alla dessa killar som fyllt Ullevi till bristningsgränsen. Men nästa sommar kan det vara en helt annan sorts musik som fyller arenan: arabisk pop.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Libanesiska Elissas spelning på kulturkalaset förra året lockade 35 000 göteborgare till Götaplatsen. Nu avslöjas att en ännu större artist kommer till sommarens kalas - Najwa Karam. Göteborg håller på att bli spelplats för en ny sorts musik som kan locka publik från hela norra Europa.

Det började förra året som ett försök att hitta nya musikgenrer och en ny publik till Kulturkalaset. Men ingen var beredd på den succé den libanesiska stjärnan Elissas spelning på Götaplatsen blev. Unga, gamla, män, kvinnor, publiken sträckte sig ner för halva Avenyn.

Det fanns tankar att lägga spelningen ute i en av stadsdelarna i stället, men det var förstås helt rätt beslut att ge Elissa Götaplatsen. Alla göteborgare ska känna att centrum är deras. Beslutet gav dessutom många festivalbesökare chansen att möta en musik de kanske vanligtvis inte lyssnar på. Och då är förstås Elissas musik där det västerländska möter det arabiska en perfekt början.

Najwa Karam som är en av Mellanösterns stora stjärnor är ett minst lika stort klipp för gänget bakom Kulturkalaset. Hon kan ytterligare förstärka Götaplatsen som en mötesplats för alla göteborgare.

LÄS MER: Arabisk superstjärna till Göteborg

Men Göteborg & Co med uppgift att profilera Göteborg som ett attraktivt turistmål ser nya möjligheter öppnas om sommarens spelning blir en lika stor succé som förra året. Börjar Göteborg etablera sig som en scen för arabiska världsstjärnor finns ett publikunderlag från hela Norden och dessutom norra Tyskland.

Ullevi nästa? ”Klart vi tänker i de banorna”, säger Camilla Nyman, vd på Göteborg & Co.

Redan förra årets gjorde det kommunala bolaget en stickprovsenkät bland publiken för att höra om besökarna hade betalat för att få höra stjärnan. Majoriteten sa ja.
”Det hördes från första ackordet att hon hade publiken med sig. Inne i en arena hade taket lyft sig”, säger Camilla Nyman.

Göteborg & Co tror sig ha hittat en väg framåt för att få en ny sorts besökare till Göteborg. Nu börjar de bygga upp intresset både nationellt och internationellt.
En Ullevispelning nästa sommar skulle sitta som ett smäck i den planen.

Det är bara att hålla tummarna. Och fylla Götaplatsen i augusti!