Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/8

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Fringe – Ett myller av scenkonst

Fasaden på Gathenhielmska huset vid Stigbergstorget har huvudrollen i en föreställning med ljud, ljus och poesi när Gothenburg fringe festival invigs fredag kväll.

I Göteborg arrangeras Fringe för andra året, festivalen har vuxit rejält. I år deltar nästan 200 artister från 25 länder med runt 50 akter. Intresset har varit stort och arrangörerna tvingades lotta bland 530 ansökningar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det var helt överväldigande men tyvärr omöjligt att ta emot så många, säger Malin Johansson som tillsammans med Isabel Lagos arrangerar festivalen.

Lokala akter prioriterades men sedan fick lotten avgöra vilka som kom med.

– Det har blivit en blandning av nya och etablerade skådespelare, kvaliteten är jättehög.

Även ett par grupper från daglig verksamhet finns med i programmet. Föreställningar spelas fredag till söndag på platser runt om i staden även om tyngdpunkten ligger i Majorna, Gathenhielmska huset är navet. 1700-talshuset ägs av Higab och hyrs av ordenssällskapet Wänskapsförbundet som i sin tur hyrt ut det till operasällskapet Opera Estrad där Isabel Lagos är konstnärlig ledare. 

Senare i höst ska huset fyllas av en operasalong, en teaterpjäs och en operafilm, Frozen waterfall, ska spelas in. Inredningen är magnifik, med handmålade tapeter, konst och tunga möbler från 1600 och 1700-talet.

Allt är helt bakvänt

Fringefestivalen öppnar upp huset successivt. Fredagens invigning handlar om fasaden och torget utanför, det som en gång var husets trädgård. Två DJ spelar musik på torget innan verket Melting structure har premiär klockan 22.00. Inspirerad av manuset till operafilmen Frozen waterfall har Gusten Aldenklint skapat ett verk med ljud, ljus och poesi i sex scener.

– Jag har dekonstruerat manuset och allt är helt bakvänt, kulissen är huvudperson, musik och ljud är drivande, text och skådespelare är inslag. Jag vill att det ska handla om en relation, inte en sensation.

Sara Henriksson som ljussatt har jobbat mycket på teatrar, här fick hon tänka på ett annat sätt.

– Det gäller att få fram en känsla. Jag kan inte använda allt som man annars tar till. Fasaden ska inte kännas som en duk, vi använder inte projektioner utan ljussätter inifrån och belyser fasaden med olika färger.

Musiken är skriven av Gusten Aldenklint och består av en mix av ljudlandskap och låtar i ett surround-ljud på torget.

– Idén är att man ska vilja hänga på torget, säger han.

Tre skådespelare, Helena Gezelius, Rikard Lekander och Martina Käll läser texter av Friederike Mayröcker och Lina Hagelbäck.

På lördag släpps publiken in i huset, men bara 30 åt gången, fler får inte lov att vistas där. På eftermiddagen blir det performance. I The hair of our heads bjuder textilkonstnären Marie Florin på te medan hon broderar med hår, Rebecka Pershage gestaltar Goebbells fru i Mutterkreuz på andra våningen. På kvällen blir det en kort dansföreställning i hallen, Mina Jag, med Mauro Rojas UnitArt.

Rikt och sprudlande teaterliv

Den första fringe-festivalen uppstod 1947 när åtta scenkonstgrupper som inte inbjudits till Edinburghfestivalen tog saken i egna händer och satte upp sina föreställningar ändå. Sedan dess har Fringe vuxit om huvudfestivalen där och nu finns omkring 200 fringefestivaler runt om i världen.

– Fringe innebär nya möjligheter för staden och för scenkonstaktörer. Det fria teater- och musiklivet i Göteborgs är extremt rikt och sprudlande. Fringe kan vara en plattform att växa på. Men också ge möjlighet till nya möten. Spelplatser som möter nya aktörer, konst som möter nya spelplatser, etablerade möter nya, säger Isabel Lagos.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.