Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/4

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Guldkornen i Filmfestivalens program

    Våra filmskribenter har valt ut sina "måste se-filmer" på årets festival.

    MONIKA TUNBÄCK-HANSON:

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

     

    Drama
    Rosetta 
    (Regi: Jean-Pierre och Luc Dardenne, Belgien)

    I specialsatsningen på bröderna Dardenne, som får årets hedersdrake ingår Guldpalmsbelönande Rosetta, som jag sätter främst av deras filmer. Ett drabbande drama, suveränt spelad, tål att ses om.


     
    Dokumentär
    Citizen Schein
    Regi: Maud Nycander, Kersti Grunditz Brennan, Jannike Åhlund, Sverige)

    Harry Schein, kvotflyktingen som blev miljonär och grundade Svenska Filminstitutet. Fruktad och beundrad, grå eminens, stenhård debattör, omstridd. Jag gillade honom och ser fram emot ett nytt möte.
     
    Drama
    Vägvisaren
    (Regi: Nils Gaup, Norge)

    Komplettera raden av samiska filmer med Vägvisaren som lade grunden till samisk filmhistoria. Regissören Gaup har förvandlat en legend till en äventyrlig historia om en samepojkes kamp mot ett rövarband.

    Drama
    Eternity 
    (Regi: Tran Anh Hung, Frankrike)

    Mästerlige vietnamesiske regissören Tran Anh Hungs första franska film, en släktkrönika med, säger katalogen: utsökta bilder. Film att se inför den Master Class som Tran Anh Hung håller under sitt Göteborgsbesök.


     
    Drama
    Ta hand om mamma
    (Regi: Behnam Behzadi, Iran)

    Vardagsliv i Teheran – så väl de behövs, dessa skildringar bortom de svarta rubrikerna. Ta hand om mamma berättar om iranskt kvinnoliv, om tyngande traditioner och en kvinnas kamp för eget liv.
     
    Drama
    Nattportieren 
    (Regi: Liliana Cavani, Italien)

    Bland alla nya filmer finns historiska pärlor. Liliana Cavanis Nattportieren är en sådan, en kuslig, otäck berättelse, där Charlotte Rampling fick sitt genombrott.


     
    Drama
    Their Finest
    (Regi: Lone Scherfig, Storbritannien)

    Borde inte se filmer som kommer på ordinarie biograf, men kan inte motstå danska Lone Scherfigs senaste från en tid – andra världskrigets England – som aldrig tycks tappa sin fascination. Scherfig får välförtjänt nordisk hedersdrake.

    Drama
    Letters from War 
    (Regi: Ivo M.Ferreira, Portugal)

     Regissören Ferreira diktar om den store portugisiske författaren António Lobo Antones brev hem från det blodiga kolonialkriget i Angola. En unik krigsrapport utlovas.
     
    Drama
    Clash 
    (Regi: Mohammed Diab, Egypten/Frankrike)

    Nyfiken på denna egyptiska publiksuccé gjord av filmaren och bloggaren Muhammed Diab. Han sammanför anhängare av det muslimska brödraskapet med militärlojala aktivister. Vad berättar de om tiden efter militärkuppen 2013?

     

    MARIA DOMELLÖF-WIK:

    Indiefilm
    Certain women 
    (Regi: Kelly Reichardt, USA)

    Laura Dern, Michelle Williams och Kristen Stewart imponerar när USA:s indiefilmdrottning väver ihop tre kvinnoöden inspirerad av Maile Meloys novellsamling med den briljanta titeln Both ways is the only way I want it. (Galavisning)


     
    Svenskt
    Exfrun 
    (Regi: Katja Wik, Sverige)

    Äntligen är den här: Katja Wiks sylvassa betraktelse av kärlekens olika stadier: med Flickvännen, Frun och Exfrun i fokus. Här frossas det i offerkoftor, men på ett bra sätt. Makt och manipulation blottläggs skoningslöst. (Nordiska filmpristävlingen)
     
    Satir
    The Man 
    (Regi: Charlotte Sieling, Danmark)

    Skarp filmsatir om kulturmän blir det när veteranen Charlotte Sieling (Borgen, Bron) drar ner byxorna på det manliga konstnärsgeniet – här i Søren Mallings eminenta skepnad. (Nordiska filmpristävlingen)

    Debut 
    Manifesto 
    (Regi: Julian Rosefeldt, Tyskland/Australien)

    Cate Blanchett spelar alla tretton rollerna, bland annat balettkoreograf, uteliggare med mera, läsandes manifest av dadaister, popkonstnärer med flera i tyska konstnären Julian Rosefelds långfilmsdebut. (Ingmar Bergman-tävlingen)
     
    HBTQ
    Our love story 
    (Regi: Hyun-ju Lee, Sydkorea)

    Hur ofta har du chansen att få se ett lågmält övertygande lesbiskt kärleksdrama från Sydkorea? Attraktion uppstår här mellan en konststudent och en bartender. En angelägen film, fri från stereotyper. (HBTQ-sektionen)
     
    Deckare
    Den okända flickan 
    (Regi: Jean-Pierre och Luc Dardenne, Belgien)

    Läkaren Jenny plågas av skuldkänslor och blir besatt av detaljer kring en ung papperslös flickas död i filmveteranerna Dardennes nya film. Festivalens hederspristagare tar med den ett första kliv in i deckargenren.
     
    Musikaliskt drama
    Alla tiders kvinnor 
    (Regi: Mike Mills, USA)

    Rena kärleksförklaringen till alla kvinnor och mammor blir det i detta musikaliska 1970-talsdrama där Annette Bening som ensamstående mamma tar hjälp av två yngre kvinnor för att uppfostra sin hopplöse tonårsson. (Gala-sektionen)


     
    Dokumentär:
    Death of a child 
    (Regi: Frida och Lasse Barkfors, Danmark/Sverige)

    Efter framgångsrika dokumentären Pervert park, om frigivna pedofiler på en amerikansk husvagnscamping, ger sig filmduon än en gång i kast med social stigmatisering. Här möter vi föräldrar som orsakat sitt eget barns död. (Nordiska dokumentärpristävlingen)
     
    Kortfilm
    Studio 5 
    (Regi: Maximilien van Aertryck, Axel Danielson, Sverige)

    TV-studion som skådeplats. Filmarna är på plats när nyhetsankarna tar paus, under SVT:s livesändning. Pressfrihet är en nödvändighet, men här är det medias egen konstruktion av verkligheten som granskas. (Startsladden)

     

    MATS JOHNSON:

    Filmfestivalarmband
    Mitt bästa tips är att investera i ett filmfestivalarmband (medlemskort) för det låga priset femtio spänn. Med armbandet blir du insläppt på samtliga seminarier och väldigt många kringarrangemang. Plus att man kan hänga i festivalbaren.

    Invigningsfesten
    Jag har varit på typ 20 stycken och vet att det är knökat och att festen aldrig tar slut. Problemet infinner sig på lördagen då du inser att den första inplanerade filmvisningen drar igång 10. Festplatsen är Gothenburg Studios, Lindholmen.

    Stalin´s couch
    (Regi: Fanny Ardants, Frankrike)
    Det är ju faktiskt roligt på riktigt att Putins kompis Gérard Depardieu porträtterar Josef Stalin i Fanny Ardants nya film Stalin´s couch. Depardieu, som uppenbarligen blivit konstig i huvudet, är numera rysk medborgare. Av skattetekniska skäl.

    Jackie
    (Regi: Pablo Larraín, USA)
    Efter Black Swan har Natalie Portman hamnat i halvdana filmer som No strings attached och Thor: The dark world, men Jackie kan innebära en Portmancomeback modell formidabel. Filmen om Jackie Kennedy fick en finfin recension i Variety.

    Filmsnack nonstop
    Morgonmingel med filmkonsulenterna, diskussioner om utvecklingsstödet, en enklare lunch och väldigt mycket mer blir det när Filminstitutet tar över Auktionsverkets kulturarena den första festivallördagen från 09.30 till 16.30.

    Master class/Dardennes
    Luc och Jean-Pierre Dardenne vräker inte ur sig filmer, men å den andra sidan brukar det bli desto bättre, 49 filmpris hittills talar sitt tydliga språk. På ett så kallat Master class pratar bröderna om sitt filmskapande. Sista festivalsöndagen.

    Glenn Hysén
    En smula otippat kommer fotbolls-esset Glenn Hysén onsdag 1 februari klockan 16.30 att sitta i Filmfönstret på NK och ranka sina fem favoritfilmer genom alla tider. Blir etta Tarkovskijs Offret? Eller Pretty woman? Kanske Fimpen?

    Nobel
    Det är helt rätt av festivalen att lyfta fram nyproducerade nordiska tv-serier eftersom dessa för det första ses av många och för det andra ofta håller hög kvalitet. Nobel är en norsk dramathrillerserie som tar avstamp i Afghanistan.

    A street cat named Bob
    (Regi: Roger Spottiswoode, Storbritannien)
    Om veteranregissören Roger Spottiswoode kan man säga att han är ojämn. Den här filmen handlar om en hemlös heroinist som måste ta sig i kragen när han får en katt att ta hand om. Huvudrollerna görs av Luke Treadaway och Bob The Cat.

     

     

     

     

     

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.