Bild: Mantaray film
Bild: Mantaray film

Djupt berörande om filmarens skjutne bror

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

"Ska någon kunna skjuta min lillebror och komma undan med det?" frågar sig filmaren Manal Masri i sin innerliga och omistliga film om brodern Kamal. 16-åringen som i filmen pekas ut somett av seriemördaren och "raskrigaren" Peter Mangs första offer i Malmö. Skjuten på nära håll med fem skott, varav ett i pannan. Den bäste vännen och älskade minstingen i familjen, som mirakulöst överlevde tack vare ett snabbt, professionellt ingripande på neurokirurgen i Lund.

Familjen levde i skräck efter dådet. Kamal misstänkliggjordes i pressen och utmålades som kriminell. Långsamt har han tagit sig ur den djupa depression som följde på mordförsöket. Samtidigt lever han med frustrationen att aldrig ha fått ett avslut i form av en rättegång eller en dom – trots Peter Mangs senkomna erkännande.

ANNONS

Börjar brevväxla med Peter Mangs

I sin klargörande film utsätter sig Manal Masri för värsta tänkbara obehag genom att börja brevväxla med den man hon är övertygad omförsökte mörda hennes lillebror.

Hela familjen Masri, Kamals systrar, mamma, pappa och bäste vän medverkar, liksom Joakim Palmqvist, kriminalreporter på Sydsvenskan, och religionshistorikern Mattias Gardell känd för sin omfattande och djuplodande forskning om rasism. I boken Raskrigaren specialstuderar han fallet Peter Mangs. Här ger han praktiska råd till filmaren sedan hon via brev fått kontakt med seriemördaren som satte skräck i Malmö 2003 till 2010.

En mångbottnad berättelse

Empatilösheten och narcissismen hos de nordiska seriemördarna Peter Mangs och Anders Behring Breivik framgår här med största tydlighet, samtidigt som det är det monstruösa i deras handlingar och i rasismen som poängteras.

Brev till en seriemördare är en mångbottnad berättelse om det svenska rättsväsendets begränsningar och om medias fördomar om människor bosatta i miljonprogramsområden. En film om svensk rasism, naivitet, och om ett brottsoffer som utsätts för svek efter svek.

Intimiteten och detaljrikedomen gör den här filmen till något alldeles extra.

ANNONS