Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Bild: Joshua Sudock
Bild: Joshua Sudock

Disney straffar journalister

Anställda på LA Times hävdar att de blivit portade från att recensera flera av Disneys storfilmer, däribland Thor: Ragnarok. Anledningen? De granskade företagets affärer på ett sätt som Disney ansåg orättvist.

I torsdags, 3 november, förklarade LA Times i tidningen för sina läsare varför det inte fanns någon recension av den premiär-aktuella storfilmen Thor: Ragnarok med i dagens utgåva. 

"Walt Disney Co. studios har vägrat visa filmen för LA Times kritiker", berättar tidningens redaktörer i artikeln (omnämnd av bland andra Deadline).

De fortsätter:

"Anledningen till detta är vad de anser är en orättvis granskning av företagens affärskontakter med staden Anaheim. LA Times kommer i fortsättningen att recensera och skriva om Disneys filmer och tv-program när de blir tillgängliga för allmänheten."

Även LA Times tv-skribenter har förvägrats tillgång till företagets produktioner sedan tidigt i oktober. Det innefattar bland annat program från de Disneyägda tv-nätverken ABC, A+E och ESPN.

Granskningen bakom vreden

I slutet av september publicerade LA Times ett reportage i två delar om de ekonomiska lättnader och fördelar som Anaheim ger Disney, stadens största arbetsgivare, skattebetalare, och välgörenhetsidkare.

Anaheim, där nöjesparken Disneyland är belägen, hyr bland annat ut 10 000 parkeringsplatser åt Disney för bara en dollar om året (ungefär 8 svenska kronor).

Tidningens granskning visar också att Disney har slungat in stora pengar i den lokala politiken för att kunna påverka Anaheims olika val i deras favör. 

– Vi påbörjade det här arbetet för att vi känner att det här är av stort allmänintresse, säger den ansvarige reportern Daniel Miller till Indiewire

Miller tillbringade flera månader med att granska företaget och dess affärer, och menar att DIsney konsekvent vägrade tillåta intervjuer med bolagets chefer. 

I efterhand ska alltså Disney ha svartlistat LA Times medarbetare från program- och filmutbudet, som ett slags vedergällning. Recensenterna började ana oråd när de inte mottog några inbjudningar längre till förhandsvisningar och evenemang, berättar Indiewire. En ansälld på Times ringde Disney för att kolla upp vad som gått på tok, och fick svaret att arbetsrelationen mellan LA Times och Disney "satts på paus", på obestämd tid. 

Disney svarar

Som svar på LA Times anklagelser om stängda dörrar, släppte Disney nyligen ett offentligt uttalande, i vilket de inte förnekar att en svartlistning har ägt rum.

"Vi jobbar ständigt med nyhetsorganisationer över hela världen som vi inte är överens med, men i det här fallet har LA Times visat en fullständig respektlöshet för grundläggande journalistisk hederlighet."

De skriver vidare i uttalandet att Times, trots att Disney delat med sig av mängder med information till den undersökande reportern under flera månaders tid, ändå beslöt sig för att publicera vad de tycker är en vinklad och inkorrekt reportageserie, driven av en politisk agenda.

"Vi har haft ett långt samarbete med LA Times, och hoppas att de i fortsättningen kommer att bedriva en mer balanserad journalistik", tillägger de. 

Walt Disney Company är en av världens absolut mäktigaste tv- och filmkoncerner. De har i dagsläget närmare 130 000 anställda världen över och omsätter årligen över 30 miljarder dollar (ungefär 253 miljarder svenska kronor).

Mest läst