Den sjungande korpen som film

ANNONS
|

Varför ville du göra den här filmen?

- Jag låg bakom filmsekvenserna till föreställningen Korpen på Göteborgs Stadsteater förra året. Jag fick ihop mycket material och tänkte att de här tre berättarelementen: teater, musik och film skulle bli en spännande utmaning.

Du tycker inte att det känns mossigt att se en film om kabarén så här ett och ett halvt år efteråt?

- Absolut inte. De som såg pjäsen kan se filmen på ett helt annat sätt - den fokuserar mest på musiken och filmsekvenserna. Men man behöver inte heller ha sett föreställningen.

Man får höra min absoluta favoritlåt Perfect day med Lou Reed i en rysligt bra version?

ANNONS

- Ja det är i en helt annan tolkning än Lou Reeds både musikaliskt och bildmässigt.

Vad är det som fascinerar med artisten och mångsysslaren Freddie Wadling?

- Framförallt är det rösten som har ett sådant omfång så att man verkligen hör och känner att det finns mycket bakom.

Förstärker filmen mytbildningen om Wadling eller kommer vi honom närmare?

- Jag hoppas att vi kommer honom närmare. Mytbildningen går jag snarare emot, även om pjäsen kanske leker lite med den.

Edgar Allan Poe, vars texter Korpen bygger på, och Freddie Wadling hade väl en del gemensamt?

- Ja och jag tycker att jag tar upp denna gemensamma svärta i min film. Fast där Poe går under av sina demoner överlever Freddie tack vare musiken.

ANNONS