Färgen framför allt

Färgen kommer först om Margrethe Odgaard får designa. Hon utgår från färg och material i allt hon gör. Det visar hon i sin utställning på Röhsska museet.

ANNONS
|

Den drygt tjugo meter långa väggen i utställningsrummet på Röhsska är målad i breda färgfält med linoljefärger från den helt nya kollektion som Margrethe Odgaard släpper i dagarna. Ett samarbete med ett företag som producerar alla färger när den danska statens kulturbyggnader restaureras.

Jag använder den gamla traditionen men har utvecklat nya, moderna färger tänkta att användas i heminredning. En för golv, en för vägg och en för trä, berättar hon och visar de olika träcylindrar som är uppmålade i de tolv nya färgerna.

De innehåller naturliga ingredienser: krita, linolja, vatten och pigment.

Inget giftigt, man skulle kunna äta den. Men det viktigaste är ju att med den här färgen kan väggarna ventilera till skillnad mot alla plastfärger. Går man in i en vanlig färgaffär säljs det 98 procent plastfärg. Det tar lite längre tid för linoljefärg att torka men fördelarna överväger.

ANNONS

När hon som nittonåring började på designskola visste hon inte om det var konstnär, arkitekt eller designer hon ville bli.

Snart kunde jag välja bort arkitekturen, som är mycket svart och vit med betong, trä och metall. Där kunde jag inte se mig själv. Färg, material och uttryck finns både hos konst och design men jag valde design eftersom den lutar sig mot ännu ett ben – människorna som ska använda sakerna.

Form och koncept har alltid varit viktigt i nordisk design.

 Att redan från början i designarbetet fundera över hur färg kan påverka och förbättra produktens funktion och upplevelsen av den, det är min grej, det är så jag hela tiden jobbar i alla projekt.

Och att färgen avgör om vi gillar en produkt eller inte har hon belägg för.

 Färg betyder mellan 60 och 92 procent av hur vi avläser en produkt, det har Institute of colour research i USA kommit fram till.

För att skapa rätt känsla lägger hon ned mycket tid på färgbalansen i sina verk. Det arbetet underlättas av att hon har skapat ett eget personligt referensbibliotek. Hennes "isglassindex", som består av 520 färger målade på glasspinnar.

ANNONS

Margrethe Odgaard visar i utställningen på sin mångsidighet: möbler, mattor, mode, musik, plädar och mycket mer.

Tillsammans med möbelformgivaren Chris L. Halstrøm bildar hon designduon Included Middle, som bland annat har skapat en dagbädd och det designprisade hyllsystemet Viglio för danska Skagerak.

Vi har utgått från färger och mönster som ska förbättra funktionen och värdet och upplevelsen av möblerna. Det krävs ett speciellt sätt att tänka för att hitta former där färgen trivs.

Chris tycker att det är mycket intressant hur mycket färgen förändrar allt och hur formen blir ett mönster.

Sambandet mellan musik, färg och mönster har Margrethe Odgaard undersökt tillsammans med den färöiske kompositören Teitur Lassen. Resultatet presenteras med noter och bilder och en ljudslinga för gratis nerladdning.

Om priset hon får ta emot i dag säger hon:

Det gläder mig att andra uppmärksammar det jag gör och priset ger mig en möjlighet att visa andra det jag tror på.

Fakta: Margrethe Odgaard

Textil- och färgdesigner

Född: 1978

Bor: I Köpenhamn

Utbildning: Det Kongelige Danske Kunstakademis designskole samt vid Rhode Island School of Design i USA.

Sju år som designer för franska modeföretaget Epice. Driver sedan 2013 sin egen designbyrå i Köpenhamn

Aktuell: Tar i dag emot Torsten och Wanja Söderbergs designpris på en miljon svenska kronor. Pristagarens utställning visas på Röhsska museet, vernissage i morgon, 5/11 kl 12. Pågår t o m 19 februari 2017.

Motivering: "Utifrån både poetiska och konsekventa färg- och mönsterstudier skapar hon sammanhang i en fascinerande process som är full av musikalitet. Hennes konstnärliga vision drivs av en önskan om att skapa och berika på ett sätt där kunskap, idéer och färdigheter oupphörligt och generöst delas.", skriver prisnämnden bland annat.

ANNONS