Endangered av Frauke

ANNONS
|

I Endangered på Atalante skapar butoh­koreografen Frauke mäktig dans in på bara benen.

Schablonbilden av den japanska dansformen butoh stannar ofta vid den avskalade, vitsminkade kroppen, förvriden i groteska uttryck. Men det finns många olika uttryck. Frauke, Caroline Lundblad heter hon civilt, har skapat en egen genre. Eller hellre, hon är en egen genre.

Det är märkligt att en så uttrycksfull konstnär är så dold i vårt kulturliv. Frauke borde vara ett affischnamn, vida spritt. Det visuella i hennes dans har passande dimensioner för sådan exponering. Men butoh framförs inte med buller och bång. Det starka sitter inuti.

ANNONS

Endangered, som hade urpremiär på Atalante i fredags, består av sex levande tablåer i soloformat. Kostymerna har en integrerad roll i koreografin. De är fantastiska skapelser av Matilda Larsson. Bröstlappar av pinnar likt skatbon, ett spöktält för återuppstånda lemmar eller en röd klänning, veckad och vid med förmåga att upplösa vad som är upp och ned. Men aldrig spektakulärt för sakens skull.

Det som lätt hade blivit sex vackra pärlor på ett band är gjutet samman till en mäktig helhet där Henrik Åströms musik, Viktor Wendins ljus och Åsa Thureborns svarta scenbild är lika tungt vägande delar för att skära fram Fraukes koreografi. Ljus och musik binder även samman bilderna, ger oss reflekterande.

Teamet har studerat ben och arkelogi på jakt efter något bortom den tid vi levande delar. Men här finns ingen historia att förstå, bara djupverkande upplevelser att ta in. Många bildkonstnärer närmar sig idag dansen. Frauke går snarare den andra vägen, låter dansen stiga in och styra bildens värld. Eller också är de ett och samma för henne.

ANNONS

Dansen består av långsamma rörelser. Vare gest är utmejslad precis, så koncentrerad att människokroppen distanseras, övergår till något annat. Något tunt och skirt men med ytterst hög densitet. Transformeringen hör till butohns lockande magi.

ANNONS