Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/7

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Design från Borås gör succé i New York

    Den har sålts på Museum of Modern Arts Design Store i New York i tjugo år. Textilkollektionen Pleece av Marianne Abelsson är lika aktuell i dag som när den skapades.

    Det började med halsdukar i olika bredder, plädar och kuddar. Materialet är mjukt med veck – plisserad fleece.
    - Tyget är en blandning av polyster och viskos och plisseringen, veckningen, gör att det känns mjukt, härligt och exklusivt i sitt utförande, lite lyxigt, konstaterar formgivaren Marianne Abelsson.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Genom åren har nya modeller kommit till, höstens nyhet är en kort poncho. Färgerna har också växlat men den ursprungliga designen är densamma nu som när kollektionen lanserades.
    - Det har blivit en tidlös klassiker och det är fantastiskt att den fortfarande är så populär.

    Det är inte ofta en modekollektion får fira 20-årsjubileum.  Vad är hemligheten?
    - Den följer inga trender. Modellerna är enkla, liksom tillskärningen, Det är det som gör att den inte blir omodern.

    Det är snart tjugo år sedan hon formgav kollektionen Pleece för Design House Stockholm. Marianne, som är verksam i Borås, arbetade då med design av lampor med plisserade skärmar för samma företag.
    - Jag testade olika material och eftersom jag är textilkonstnär i botten ville jag gärna prova mjuka material, berättar Marianne Abelsson.

    Plisseringsfabriken, där kollektionen tillverkas, ligger ett stenkast bort och på samma gata i Borås som hon har sin designstudio.
    - Det är verkligen en förmån att ha nära till produktionen och få arbeta med lokala företag, säger hon, och tar med sig GP:s team på ett studiebesök. 

    Familjeföretaget Myrås gardin köpte upp Borås Plissé 2002 och sköter sedan dess produktionen av Pleece.
    - Tygerna levereras i stora containrar från Taiwan. Här veckar vi tygerna under tryck och med värme i maskinerna. Sedan kommer tillskärning och sömnad, berättar Hanna Ternbrink, tredje generationen i företaget, samtidig som hon visar hur maskinen fungerar.

    Pleece är en internationell favorit – och finns såväl på exklusiva MoMa Design Store i New York som i Japan. 
    - Grått är stor färg. Japanerna beställer mest långa, svarta halsdukar och amerikanerna vill absolut inte ha några små reflexbitar fastsydda i sina huvor, berättar Hanna Ternbrink.

    Textilprodukterna Made in Borås når långt. 
    - Jag får rapporter från vänner och bekanta som berättar att de sett mina sjalar och halsdukar säljas runt om i världen, ofta på flygplatser och på museer, i San Francisco, Tokyo, Madrid och London, konstaterar Marianne Abelsson nöjt.