Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Camilla Ceder: Fruset ögonblick

    Med en känslig, observant prosa debuterar göteborgska Camilla Ceder som deckarförfattare.

    Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

    Med något undantag på dussinet titlar är svenska kriminalromaner både vad gäller personteckning och intrigflätning schabloniserade långt utöver vad genredramaturgin kräver.
    Med Kerstin Ekmans Händelser vid vatten som ett vad det verkar ouppnåeligt litterärt och spänningsestetiskt mästerverk, finns bland de sentida undantagen Arne Dahl, Kristian Lundberg, Leif GW Persson, Håkan Nessers tidiga van Veeteren-historier, Åke Edwardsson, Stieg Larsson-trilogins första del, liksom flera av Henning Mankells Wallander-romaner, som tillsammans utgör ett rekviem över ett folkhem i sönderfall.
    Det finns säkert fler kvalitativt högstående kriminalromaner, men den generella överproduktionen gör också att man ofta tycker sig läsa samma bok om och om igen.
    Denna utveckling är förstås i hög grad ett resultat av att vårt behov av lättkonsumerad, motståndslös underhållning gjort deckarmarknaden till synes omättlig. För när vi med Theodor Kallifatides briljanta formulering i ett tv-program nu har lärt oss att inte bara "äta utan också läsa hamburgare", så blir narrativ komplexitet och omsorg om prosan ett farthinder.
    Ytterligare ett tecken på den uppdrivna produktionstakten är att kriminalromaner numera är i tegelstensformat, så det var med viss skepsis jag började läsa debutanten Camilla Ceders nästan 500 sidor långa Fruset ögonblick.
    Det tog bara några sidor för att farhågorna skulle skingras: med en känslig, observant prosa manar Ceder fram verkliga människor i relief mot ett svenskt landskapsrum i detaljskarp gråskala.
    Det är vad som gör att själva kriminalhistorien, som till sina förutsättningar är trogen genrens regelverk - vilket är menat som beröm, detta är gediget hantverk - behåller greppet om läsaren.
    Seja som drömmer att bli kriminalreporter och författare väcks en kulen vintermorgon av telefonen. Det är Åke, grannen, som hittat en mördad man utanför en bilverkstad. Han har ringt polisen, men vill att Seja kommer och hämtar honom. Minnen ur det förflutna stiger upp till medvetandets yta och när Seja på brottsplatsen ljuger för kriminalkommissarie Christan Tell tätnar minnena till demoner.
    Mer ska inte sägas än att vare sig Ceder förblir kriminalromanen trogen eller ej, är Fruset ögonblick ouvertyren till ett spännande författarskap.