Bondeson bland bilder och bokstäver

Gammalt och nytt – grafik, broderi och måleri. Konstnären och bildberättaren Nina Bondeson blandar och visar verk i olika tekniker i nya kombinationer på Galleri 1.

ANNONS
|

– Jag har kommit i arkivåldern och börjar tycka om att ta fram gamla verk, återanvända och kanske styra i en annan riktning, säger Nina Bondeson och skrattar. Hon gick ut Konsthögskolan i Stockholm 1988och hade årets därpå sin debututställning på Doktor Glas i huvudstaden.

1990 ställde Nina Bondeson för första gången ut i Göteborg på just Galleri 1. Och för att fira 27 års samarbete med galleristerna Björn och Birgitta Paijkull har konstnären valt att titta bakåt och på nytt visa verk som hon tycker om.

Två trähyvlar, modell äldre, med små figurer målade med gouachefärg står i en fönstersmyg. De fanns med här vid den första utställningen. –De hittade jag på vinden i ett gammalt hus där jag bodde och med hyvlarna upptäckte jag hur kul det var att måla på trä, säger Nina Bondeson. Det har hon fortsatt med genom åren. Mitt i det stora utställningsrummet står det målade skrivbordet, som fått titelnSignora Canedottos skrivbord.. – Det mesta av måleriet är från de senaste åren, säger hon, och pekar på de svartvita målningarna med röda inslag, ofta i kombination med små texter.

ANNONS

Språket intresserar henne. För henne är konst språk. –Jag tillverkar och bearbetar föremål för att de ska bära mening vid sidan av det förklarande, verbala språket. Bilderna och orden får bråka om utrymmet. De finns med på samma villkor.

Orden och språket använder hon även i andra sammanhang. Nina Bondeson är en flitig föreläsare och debattör som gärna talar om den fria konstens betydelse för demokratin. Ett mindre rum i galleriet är fyllt med många av hennes tidiga grafiska bilder. –Under åren på Konsthögskolan ansåg jag själv att jag var född till grafiker. Måleri och broderi kom in senare i min konst, berättar Nina Bondeson.

Ett broderi på Nordiska Museet blev viktigt för henne. Det var ett nådebrev, känt som Klagoskriften, broderat av Metta Charlotta Fock (född Ridderbielke), som skriver och ber om nåd. Kvinnan dömdes senare till döden för mord på sin man och sina två barn. –Brevet i korsstygn, daterat 1805, med sin dramatiska historia gick rakt in i hjärtat och inspirerade mig till att själv börja, berättar Nina Bondeson, som visar ett antal broderade berättelser som hon skapat.

Det finns många symboler och prylar som återkommer både i de målande och broderade bilderna. Kaffekoppar, termosar och ett par favoritskor. –Vardagen finns med i allt och ibland kommer politiken in vid sidan om. Som när jag låter Marx komma tillbaka med klänning och högklackade röda skor i en av målningarna.

ANNONS

Fakta: Nina Bondeson

Yrke: Konstnär

Representerad: bland annat på Göteborgs Konstmuseum, Statens Konstråds samlingar samt en ram kommuner och landsting

Professor i konst med textil inriktning, HDK, Göteborgs universitet, 2005-2008.

Född: I Stockholm.

Bor: I Mölndal.

Familj: Make och fyra vuxna barn

Aktuell: Ställer ut på Galleri 1, vernissage lördag 14/10kl 13-16. Utställningen pågår t o m 4/11. Ställer just nu även ut på Galleri SM Art i Ulricehamn, t o m 28/10.

ANNONS